Teamfoto resized

Dit zijn dé 5 digitale trends voor 2019

Nu we een beetje van de feesten zijn bekomen, hebben we voor jou de 5 belangrijkste digitale trends voor 2019 op een rijtje gezet. Vlij je neer in je bureaustoel en lees ze eens op je gemak.

Terugblikken

Als we even terugblikken op 2018 zien we dat de marketingindustrie helemaal op zijn kop heeft gestaan. Denk alleen al maar aan de nieuwe Europese GDPR-wetgeving die van kracht werd. Waar we het in het verleden in Keulen hoorden donderen bij het woord ‘artificiële intelligentie’, zo mainstream is die term vandaag. We zijn het stiekem al gewoon dat steeds meer alledaagse voorwerpen, zoals een tv of een lamp, erin slagen om helemaal zelf te bepalen wat we van ze willen. Zonder dat we dit expliciet moeten zeggen. Tot slot werd mobiel hét middel om consumenten in real-time te bereiken.

Met andere woorden: we zijn het hele jaar door alert gebleven en ook in 2019 zitten we op de eerste rij om een aantal marketingtrends hun intrede te aanschouwen:

1)  Videomarketing blijft hot topic

Video heeft al meermaals bewezen dat het een buitengewoon effectieve digitale marketingtool is. Logisch ook want je kan heel veel informatie kwijt en ook de persoonlijkheid van je merk overbrengen. Of je nu video’s maakt voor Instagram, Facebook, YouTube of zelfs je eigen website. Zolang je vasthoudt aan de grondbeginselen van goede videoproductie, kan je hiermee indrukwekkende voordelen behalen.

Trek ook zeker deze trend door naar je e-commercestrategie. Zo zegt een productvideo veel meer dan een statisch beeld. Je krijgt meteen een beter beeld van hoe een bepaald product werkt en/of eruit ziet. Hiermee kan je je klanten de ultieme online shopervaring aanbieden. Denk maar aan online fashion store ASOS, zij tonen naast een aantal productfoto’s ook vaak een video waarbij je het kledingstuk ziet op een model. Dat zorgt ervoor dat de twijfel bij de klant afneemt en dat hij of zij zo sneller een beslissing kan maken.

2) Personalisatie to the max

Personaliseren wordt in 2019 nog belangrijker. Klanten verwachten tijdens het online winkelen een persoonlijke ervaring. Zo gaat men er bijvoorbeeld steeds vaker van uit dat er een gepersonaliseerde welkomstboodschap verschijnt op de homepage. Maar ook productsuggesties op maat zijn alsmaar moeilijker weg te denken.

Chatbots blijven ook toenemen. Winkeliers gebruiken chatbots om klantenserviceactiviteiten aan te sturen. H&M ontwikkelde een chatbot om als persoonlijke shopper-assistent te fungeren, die stijlaanbevelingen aan gebruikers biedt. Sephora creëerde ook een chatbot voor KIK, waarmee gebruikers schoonheidsproducten kunnen vinden en make-up- en stijladvies krijgen.

3)  De voice trend

Wist je dat steeds meer consumenten stemassistenten gebruiken? Dankzij Siri, Google, Alexa en een groot aantal andere ‘slimme’ apparaten blijft de verbale interactie toenemen.

Dat levert een aantal interessante uitdagingen op. Het uitvoeren van een gesproken zoekopdracht is namelijk heel anders dan het typen van een vraag. En dat zien we terug in de zoekresultaten. Als een persoon een op tekst gebaseerde zoekopdracht uitvoert, geeft het scherm pagina’s met resultaten weer. Als iemand een apparaat vraagt ​​om een ​​zoekopdracht uit te voeren en het apparaat verbaal antwoordt, geeft het hoogstens een paar keuzes weer, vaak zelfs slechts één keuze.

Dat betekent dat de voorbereiding op gesproken zoekopdrachten een andere aanpak vereist. Toch mogen digital marketeers deze ontwikkeling niet negeren, consumenten geraken er nu mee vertrouwd en daar moeten we op inspelen.

4) Volg het klantengedrag op de voet

Om te slagen in je opzet als merk moet je de concurrentie altijd een stap voor zijn. En dat mag je tegenwoordig wel erg letterlijk nemen, zo moet je als marketeer exact weten waar consumenten naartoe gaan om hen te voorzien van de gewenste diensten. Artificiële intelligentie van apparaten kan jou als bedrijf helpen om voorspellende analyses te maken. Zo kan je een heleboel nuttige informatie verzamelen gedurende elke fase van de customer journey. Door dit te implementeren in je marketingstrategie maak je zelfs twee keer zoveel kans om waardevolle klanten te identificeren en gespecialiseerde marketing te leveren.

5) Social shopping

Mensen winkelen steeds vaker op sociale mediaplatforms. Wanneer je op Facebook of Instagram zit, zie je in je feed al regelmatig verschillende producten en / of services. Social shopping gaat verder dan alleen adverteren. Vorig jaar lanceerde Instagram een ​​nieuwe functie waarmee merken maximaal 5 producten in een bericht kunnen labelen. Die tags geven productinformatie weer zoals prijs en een link om te kopen.

Instagram is niet het enige platform waarbij je met een simpele klik kan kopen via berichten. Ook Pinterest biedt dat aan. Het verschil met Instagram is dat je op Pinterest visueel zoekt. In tegenstelling tot Facebook en Instagram-infeed-advertenties zijn Pinterest-gebruikers actief op zoek naar wat ze willen.

Als je een jongere doelgroep wil bereiken, probeer dan Snapchat. Hun merkvriendelijke lensfunctie stelt bedrijven in staat om gepromote filters te maken. Gebruikers kunnen rechtstreeks vanuit de app winkelen en Snapchat noemt het “shoppable AR”, een combinatie van augmented reality en winkelen.

Ziezo, da was’t! Houd wel ten alle tijden de volgende quote in het achterhoofd:

“Trends komen en gaan, maar een eerlijke en empathische benadering van je klanten blijft altijd als een paal boven water staan.”

Tamara, Lore, Kevin, Laura, Stéphanie en Olivier wensen je een fenomenale start van het nieuwe jaar. Op naar een supercalifragilisticexpialidocious 2019!