robyns

“Drie jaar geleden nog aan stoppen gedacht”

Het laatste decennium zijn ze bijna allemaal verdwenen: de onafhankelijke fotospeciaalzaken. Onder de loodzware druk van de Media Markten, Vandenborres, Cool Blues en andere ketens, hebben de meesten hun zaak gesloten, of ondergebracht bij één van die grote ketens. Eén van de laatste der Mohikanen is ongetwijfeld Foto Robyns uit Sint-Truiden. De bijna 65-jarige familiezaak denkt zelfs aan uitbreiden. “Een kwestie van goede service en vooral mond-tot-mondreclame”, verklapt zaakvoerder Frank Deltour (46) het geheim.

Grote, onafhankelijke fotozaken zijn in Limburg nog nauwelijks te vinden. Wat wil je, in een markt die jaarlijks met 20 procent zakt. Na Bögemann in Genk en Bartok in Hasselt en Mabo in Bilzen, rest er (ongeveer) alleen nog Foto Robyns in Sint-Truiden. De zaak heeft een historiek van bijna 65 jaar. In 1996 nam Frank Deltour de Truiense fotohandel over van zijn moeder Annie Robyns. “Mijn moeder was zo verstandig geweest om in 1984 al te beginnen met pc’s, de legendarische Commodore 64. Dat heeft voor ons de overgang naar de digitale revolutie makkelijker gemaakt”, zegt Frank Deltour.

Op dit moment telt Foto Robyns vier medewerkers: twee fotografiespecialisten, één laborant en één IT-specialist. De onderneming heeft ook nog een eigen labo voor ontwikkeling en afdruk. De zaak barst bijna letterlijk uit zijn voegen. “We denken er daarom aan om onze zaak hier uit te breiden, zodat we alles wat geriefelijker kunnen tentoonstellen”, zegt Deltour lachend.

“Een goede service en mond-tot-mondreclame zijn het geheim”, zegt Frank Deltour. “Wij pushen onze klanten niet. Het is helemaal niet erg als een klant nog ‘eens wil nadenken’ en zonder iets gekocht te hebben naar buiten wandelt. We kijken vooral op lange termijn. Ik heb liever dat een klant met een passend product vertrekt, dan met een ander toestel waar we meer aan over houden.”

Maar dat is niet de enige pijl op de boog. “We lenen ook met gemak demotoestellen en -lenzen uit, zodat de klant die kan uitproberen. Dat doe je toch ook met een wagen vooraleer je die koopt? We werken graag mee aan evenementen en organiseren ook zelf workshops met bekende fotografen. Dat zorgt voor een community-gevoel. En vooral: Facebook. Daar bereiken we de leden van onze community gemakkelijk. We hebben ooit een bericht op Facebook gepost met de vraag of een klant zo goed wilde zijn om zijn demotoestel terug te brengen. Dat heeft zoveel sympathie opgewekt dat dat toestel ondertussen wel is terugverdiend. Het is nooit teruggebracht”, legt Deltour al lachend uit.

Het lijkt wel allemaal rozengeur en maneschijn. “Vergis je niet, ook wij hebben het niet gemakkelijk. Drie jaar geleden heb ik er zelf nog aan gedacht om er mee te kappen. De marges zijn zeer krap. We letten er ook op dat onze prijzen in de lijn liggen van de prijzen van online shops. Oh jawel, we hebben ook zelf een webshop, maar voorlopig levert die maar een fractie van de omzet. Onze webshop is vooral een uitbreiding van onze etalage”, zegt Frank Deltour. “Ondertussen hebben we weer onze draai gevonden, zodanig dat we zelfs denken aan uitbreiden hier in het hartje van Sint-Truiden. We willen vooral niet verhuizen naar ergens aan de rand van de stad, ik blijf geloven in de voordelen van een ligging in het centrum.”

Tot slot: het blijft toch vooral hard werken. “Zes dagen op zeven. Anders overleef je dit niet. En vooral bijblijven met de nieuwe trends en technologieën. Onze mensen en ikzelf studeren voortdurend bij”, aldus Deltour. “Dat heet passie zeker?”