duurzaamheid grafityp

Duurzaamheid is een blijver (als het opbrengt)

Slechts 3% van de Limburgse bedrijven neemt geen enkel initiatief rond duurzaamheid. De overgrote meerderheid is er dus heel bewust mee bezig. Toch maakt amper 7% van de ondernemingen gebruik van subsidies om hun duurzaamheidsprojecten te ondersteunen. Dat alles blijkt uit een onderzoek van VKW Limburg en Unizo Limburg.

De twee Limburgse werkgeversorganisaties legden 419 Limburgse ondernemingen op de rooster over hun activiteiten en initiatieven rond duurzaamheid. Het onderzoek past in het kader van een ruimer internationaal onderzoek van de universiteit van Maastricht en het Trinity College van Dublin.

Uit de bevraging (voorgesteld bij Grafityp in Houthalen, zie foto) blijkt dat duurzaamheid een blijver is. Ook in tijden van pandemie, schaarste, prijsexplosies en dreigende recessie staat duurzaamheid hoog op de agenda. Toch leggen de meeste bedrijven (7/10) zich nog geen concrete doelstellingen op. Amper 3/10 kennen de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties.

Grote bedrijven
Het zijn vooral de grote bedrijven die zichzelf concrete doelstellingen hebben opgelegd zoals het vermijden van afval, het streven naar klimaatneutraliteit, de reductie van CO2-uitstoot en de vergroening van het wagenpark.

Gevraagd naar de beweegredenen van hun beleid op het vlak van duurzaamheid, is kostenbesparing voor 88 procent van de bedrijven veruit het belangrijkste. Minder energie, minder water, minder afval: het leidt allemaal tot minder kosten. Opvallend is dat de wettelijke verplichting vanuit reglementering en vergunningen pas op de derde plaats staat. De wortel heeft dus meer effect dan de stok, zo concluderen de onderzoekers.

Eisen
Opvallend is ook dat bedrijven aan hun leveranciers steeds vaker eisen stellen op het vlak van duurzaamheid. “Zo voert reeds de helft van de grote bedrijven met meer dan 250 werknemers een beleid waarbij wordt ingekocht bij bedrijven die duurzaam bezig zijn”, aldus gedelegeerd bestuurder Ruben Lemmens van VKW Limburg. “Op die manier worden kmo’s gestimuleerd om werk te maken van een duurzame bedrijfsvoering.” Twee op de drie bedrijven zijn overigens overtuigd dat duurzaamheid op termijn positief is voor het bedrijf.

Een andere opmerkelijke conclusie uit het rapport is dat amper 7 procent van de bedrijven gebruikmaakt van subsidies rond duurzaamheid. “Het is een belangrijke uitdaging om het aanbod aan subsidies rond ecologie, duurzaamheid en circulaire economie voldoende kenbaar te maken bij onze kmo’s”, besluit gedelegeerd bestuurder Bart Lodewyckx van Unizo Limburg.