Teelen_Afbeelding

Een goede matras vertrekt vanuit goed advies

Sinds 1988 specialiseert Teelen Slaapcomfort zich in boxsprings, matrassen, lattenbodems, bedden, donsdekens, dekbedden, hoeslakens, kussens en matrasbeschermers. Daarbij staat de adviesverlening centraal. “Een goede nachtrust vraagt om een goede matras. En die is niet voor iedereen hetzelfde. Gepast advies is hier dus zeer belangrijk”, zegt zaakvoerder Davy Teelen.

Eind jaren 80 begon Davy’s vader met het bedrijf. Als werknemer bij Velda, het merk dat Teelen Slaapcomfort vandaag voornamelijk verdeelt, kreeg hij meer en meer vraag van kennissen om zulke matras te kopen. Van het ene kwam ’t andere en intussen staat met Davy Teelen de tweede generatie aan het roer.

“Net als mijn vader doe ik dat in bijberoep naast mijn job als leerkracht elektriciteit”, zegt Teelen. “Al valt dat zeer goed te combineren. Het helpt mij zelfs om het advies vlot en verstaanbaar over te brengen.”

Advies als basis

Zoals voor vele bedrijven was de coronacrisis een slag in het gezicht voor Teelen Slaapcomfort. De zaak moest sluiten en een webshop is er niet. Al is dat een bewuste keuze.

“Een matras is moeilijk om online te verkopen. De adviesverlening zou zeker digitaal kunnen, maar ik vind dat mensen het product moeten kunnen voelen. En het is niet zoals schoenen die je online koopt, toegestuurd krijgt en weer terugzendt wanneer je niet tevreden bent.”

In de adviesverlening maakt Teelen Slaapcomfort het verschil. “Hoe ziet de klant er lichamelijk uit, wat is zijn slaappatroon, slaapt hij op de buik of niet. We houden met verschillende elementen rekening om zo de beste optie naar voren te schuiven.”

Teelen Slaapcomfort neemt ook de levering op zich en neemt oude matrassen gratis mee.

Ruime interesse

Intussen vinden klanten wel vlot hun weg terug naar de zaak. En die klanten komen van overal.

“We krijgen regelmatig geïnteresseerden uit bijvoorbeeld het Brusselse over de vloer. Dat zijn dan vaak familieleden van mensen die hier reeds een aankoop hebben gedaan, daar zeer tevreden over waren en ons verder hebben aangeraden. Die mond-aan-mondreclame is onze belangrijkste vorm van marketing, en naar mijn mening ook de sterkste manier om als zaak in de kijker te komen.”

Blik vooruit

En de toekomst, daar behoort natuurlijke groei tot de gezonde ambities net als een uitbreiding van de locatie. Of Teelen Slaapcomfort ook Davy’s hoofdberoep kan worden? “Dat zal de tijd uitwijzen. Ik doe mijn job als leerkracht enorm graag, maar ik sluit zeker niet uit dat ik me op een dag volledig op Teelen Slaapcomfort richt.”