Beliën verduidelijkt de overname: “De vraag die boven onze sector hangt, is duidelijk: hoe moeten vertaalbureaus zich positioneren in een wereld waarin artificiële intelligentie (AI) steeds prominenter wordt? Wij geloven in het concept ‘human in control’. AI-oplossingen zijn een geweldige tool, maar alleen als je er goed en efficiënt mee omspringt. De mens blijft onmisbaar voor nuance, context en kwaliteit. Wil je teksten vertalen waarvoor je machine niet genoeg input heeft, dan spuwt die iets uit dat niet in de buurt komt van wat je voor ogen had. De juiste terminologie of de tone of voice, daarin is de mens een onmisbare schakel. Wij stroomlijnen dat proces én garanderen topkwaliteit door alles nog eens door een paar mensenogen te laten nalezen.”
Met de integratie van C-Jay International investeert Elan Languages in technologie die moet leiden tot een nog betere kwaliteit en dienstverlening. De nieuwe partner is niet zomaar de eerste de beste. Jourik Ciesielski (35) richtte C-Jay International in 2020 op. Niet met grootse plannen, wel uit pure ‘ondernemersgoesting’. “Ik begon als consultant voor bedrijven die worstelden met technologie in hun vertaalprocessen. Dat liep onverwacht goed: elk jaar verdubbelde onze omzet. Daarnaast bouwden we eigen tools, vaak als brug tussen AI-modellen en de software die vertalers dagelijks gebruiken.”
Ciesielski benadrukt dat net die technologie echt het verschil maakt. “Iedereen kent intussen DeepL of ChatGPT. Heel knappe platformen, maar ze hebben ook hun beperkingen. Ze zijn een interface waarmee je kunt chatten … en daar blijft het bij. Zodra bedrijven willen opschalen, wordt die beperking een probleem. En daar ligt onze meerwaarde: onze eigen tools houden rekening met klantspecifieke elementen zoals vaktermen en stijlgidsen. Zo krijg je content die écht bruikbaar is en volledig op maat van de klant.”
Elan was net daar naar op zoek. “Iemand die zulke technologie zélf kan ontwikkelen en schaalbaar maken, dat hadden we nog nodig bij Elan”, aldus nog Robrecht Beliën. “Jourik was dan ook de geknipte partner. Met slimme technologie sturen we onze LLM’s (large language models) aan en zo hebben we intussen een grote voorsprong opgebouwd. Op die manier laten we zien hoe we niet enkel standhouden in een wereld gedomineerd door AI, maar zelfs sterker uit de hoek komen.”
C-Jay International valt ondertussen volledig onder de Elan-vlag. Ciesielski blijft aan boord en leidt de verdere uitbouw van het technologieaanbod. “Voor mij is dit de kans om wat ik opgestart heb groter te maken, met een team en de middelen die ik alleen nooit had. Samen kunnen we nu écht het verschil maken”, besluit Jourik Ciesielski ambitieus.