Factuur van 65 miljoen voor Limburgse transporteurs

Voka Limburg heeft berekend dat de kilometerheffing die zopas door de Vlaamse regering werd goedgekeurd, de Limburgse transportsector maar liefst 65 miljoen euro zal kosten. Van de totale opbrengst vloeit bovendien slechts 14 procent terug naar de verkeersinfrastructuur, stelt Voka Limburg. De bedrijven zullen dus extra moeten betalen zonder dat er een oplossing voor de files is.

"Voor ons is het nochtans essentieel dat de meeropbrengsten van de kilometerheffing besteed worden aan investeringen in het wegennet," zegt Johann Leten. "De Vlaamse Regering zou jaarlijks 100 miljoen euro van de opbrengsten of 14 procent besteden aan de wegeninfrastructuur. Een zeer bittere pil, als je weet dat we nu al hét fileland bij uitstek zijn. Ter vergelijking: in Duitsland brengt de kilometerheffing 4,5 miljard euro op en gaat 74 procent (of 3,4 miljard euro) rechtstreeks naar de wegeninfrastructuur."

“Een vermindering van ons fileprobleem kan enkel door het aanpakken van de 'missing links' in ons wegennet en een slimme kilometerheffing voor vracht- én personenwagens," vindt Leten. "Zeker voor Limburg is een vlotte bereikbaarheid naar Antwerpen, Brussel en de zeehavens via de E314 en E313 cruciaal. Het systeem dat nu is uitgedacht, is absoluut geen oplossing. Integendeel, het zorgt voor extra kosten en een concurrentieel nadeel voor onze bedrijven.”