De Vlaming staat gemiddeld 59,7 uur per jaar in de file. De directe economische schade van deze files, alleen nog maar voor de piekuren, bedraagt zo’n 500 miljoen euro per jaar of 2 miljoen euro per werkdag, zo becijferde Voka. Dat er dringend actie nodig is voor een efficiënter mobiliteitsbeleid, werd deze week meermaals bevestigd nadat enkele zware ongevallen het volledige wegennet lam legden.
Voka Limburg is één van de organisaties die snel doorbraken vragen in de grote mobiliteitsprojecten. “Hoe langer we blijven stilstaan, hoe verder we er als economisch aantrekkelijke regio op achteruitgaan,” stelt Johann Leten.
“Terwijl onze buurlanden actie ondernemen door rijstroken en nieuwe autostrades bij te bouwen of extra spitsstroken aan te leggen, gebeurt er in België niets. Het verkeersbeleid zit met andere woorden zelf volledig vast in de file. De actie blijft uit. We vragen de beleidsmakers om hier dringend de broodnodige verandering in te brengen.”
Zo denkt Voka voor Limburg vooral aan de realisatie van de Noord-Zuid en de verbreding van de E314 en de E313, die tot de belangrijkste verkeersaders in Limburg en Vlaanderen behoren.”Deze dossiers zijn goed voor ongeveer één vierde van de totale filekost,” aldus Leten.
Een studie van de OESO berekende trouwens dat een beter mobiliteitsbeleid België 2 procentpunt extra groei zou kunnen opleveren. “Het is een morele verplichting van onze beleidsmakers om eindelijk de handen uit de mouwen te steken,” besluit de Voka-topman.