Fineko_Afbeelding

Fineko licht toe: de FAQ-Cultuur, ook voor bedrijfswagens

Frequently Asked Questions (FAQ) op websites geven klanten snel een antwoord op veelgestelde vragen. Dat levert klanttevredenheid en een verminderde ballast voor de klantenservice op. Ook de Belgische overheid lijkt intussen haar weg naar FAQ’s te hebben gevonden. De FAQ over bedrijfswagens van de fiscus kent dan weer een belangrijke wijziging.

Mag ik uitrusten op een bankje tijdens een wandeling? Mijn liefje bezoeken in een dorp verderop? Als schrijnwerker, loodgieter of schilder werken in een bewoond huis? De Belgische overheid nam snel haar toevlucht tot de intussen beruchte FAQ: een veertigtal pagina’s met ‘verduidelijkende’ – althans dat was toch de bedoeling – lockdownregels. Vorige week moest minister van Werk Muylle nog erkennen dat die FAQ in feite geen enkele rechtsgeldigheid heeft.

Om fiscale regelgeving te verduidelijken, onder meer over autofiscaliteit, maakt ook de fiscus gretig gebruik van FAQ’s.

FAQ bedrijfswagens

De Belgische autofiscaliteit is gebaseerd op de CO2-uitstoot van personenwagens. Nergens in de wetgeving wordt echter verduidelijkt of hiermee de (oude) NEDC-uitstoot of de (nieuwe) WLTP-uitstoot wordt bedoeld. Wagens ingeschreven tussen 1 september 2018 en 31 december 2021 krijgen immers zowel een WLTP als een herrekende NEDC-waarde mee op het gelijkvormigheidsattest.

De vraag is niet onbelangrijk, omdat de WLTP-uitstoot over het algemeen hoger ligt dan de herrekende NEDC-waarde en bijgevolg fiscaal nadeliger is, bijvoorbeeld voor de berekening van het voordeel van alle aard of de fiscale aftrekbaarheid van de wagen.

De FAQ van de fiscus communiceerde tot voor kort dat men tot 31 december 2020 de herrekende NEDC-waarde mocht blijven hanteren, ervan uitgaande dat een nieuwe volwaardige regering tegen dan die wetgeving zou verduidelijken.

Nu die regeringsvorm op zich laat wachten, verduidelijkte de fiscus eind maart in de FAQ dat de herrekende NEDC-waarde ook na 31 december 2020 gebruikt mag worden indien er zowel een herrekende NEDC als WLTP-waarde op het gelijkvormigheidsattest wordt vermeld. Welke CO2-uitstootwaarde je hanteert, mag je volgens de fiscus zelf kiezen.

Deze regeling geldt opnieuw totdat de wet wordt aangepast. Goed nieuws, zeker voor eigenaars van bepaalde plug-in hybrides die bij de toepassing van de WLTP-waarde tot nephybrides zouden worden gedegradeerd. Al is het spijtig dat zulke belangrijke principes middels een FAQ worden geregeld. De rechtszekerheid is ver zoek.

In het parlement zou een onuitgegeven coalitie tussen Groen, Open VLD en CD&V een akkoord over de vergroening van het bedrijfswagenpark vanaf 2025 hebben bereikt. Fineko hoopt dat zij van de gelegenheid gebruik maken om de regeling in de FAQ in duidelijke wetgeving om te zetten.

In tussentijd regeren FAQ’s het land...