Frank-Temmerman-full-1

Frank Temmerman van GymnaUniphy: “De klant een nieuwe ervaring aanbieden”

GymnaUniphy

uit Bilzen levert toestellen en andere producten voor de medische en de wellness markt. Het bedrijf ontwikkelde de Combi 400-serie, een spierstimulator gecombineerd met ultrageluid- en laserbehandelingen.

Frank Temmerman, R&D en Innovationsmanager van GymnaUniphy: “Dankzij dit apparaat kan de patiënt de behandeling door een fysiotherapeut meevolgen. We zien vaak dat patiënten op voorhand al op het internet informatie over de behandeling hebben opgezocht. Bij de fysiotherapeut willen ze dan ook uitgebreid geïnformeerd worden over hun behande- ling. Dankzij de Combi 400 kan dat op een heel eenvoudige manier. We hebben een groter beeld- scherm gebruikt dat je bovendien naar de klant toe kan richten. Een primeur, want meestal is het toestel naar de therapeut gericht. De Combi 400 bevat ook een anatomische bibliotheek waarmee de fysiotherapeut de patiënt kan laten zien waar de blessure gesitueerd is en hoe die behandeld zal worden.

Voor ons is innovatie te de gebruiker een nieuwe ervaring aan te bieden

Voor ons is innovatie niet zozeer een nieuw product in de markt zetten, maar wel de gebruiker een nieuwe ervaring aanbieden: a new customer experience. Je moet je oren en ogen goed open houden en luisteren naar de noden op de markt. Bij het Innovatiecentrum Limburg volgden we infosessies rond thema’s: ‘Hoe kijk je tegen innovatie aan? Waar ga je trends spotten? Hoe ga je om met die info uit de markt? Hoe vertaal je dat naar specificaties voor jouw apparaat?’ Dat bleek 1 van onze sterke punten: de juiste info uit de markt halen en daar de juiste specificaties aan koppelen.

Innovatie is een veranderproces. Het is niet makkelijk om in een bestaande omgeving een veranderproces door te voeren. Je moet dat ook niet proberen te overhaasten. Je moet de mensen tijd gunnen om in het veranderproces mee te gaan. Je moet ze leren anders tegen hun product of ontwikkelproces aan te kijken. Want je hebt iedereen binnen het bedrijf nodig, een innovatieproces kan niet door slechts 1 persoon of 1 groep worden gedragen. Net het gegeven dat het zo’n bedrijfs- en afdelingsoverschrijdend proces is, maakt het zo moeilijk. Daar heb je tijd voor nodig.

Innoveren is een stap voorblijven of heel snel op een veranderende marktsituatie inspelen. Er is niks mis met het detecteren van een opportuniteit en daar heel snel op in te spelen. Of door die opportuniteit zelf te creëren. Je kan ook innovatief zijn door een snelle volger te zijn. Zolang je de ontwikkelkracht binnen je bedrijf maar juist inzet.”