xander gielen

“Fysieke winkels niet rendabel: allemaal gesloten”

Atelier Rebul, het gekende huis voor oriëntaalse geurtjes en schoonheidsproducten uit Lummen, is aan een enorme opmars bezig. Vader en zoon Kris en Xander Gielen mikken voor 2021 op een verdubbeling van de omzet. Nochtans niet evident, want in 2020 werd besloten om alle fysieke winkels op toplocaties te sluiten en integraal in te zetten op de online verkoop. Een straffe stoot van het bedrijf dat kind aan huis is in onder meer sterrenrestaurants als The Jane en Slagmolen.

Atelier Rebul vindt zijn roots in Turkije en bestaat al meer dan 100 jaar. De familie Gielen is invoerder van het merk in de Benelux, en mikt nu ook op de Duitse markt. Eén van de succesfactoren is de grote klantenkring in belangrijke horecazaken. Zo vind je geurkaarsen en -stokjes, zeep en handlotion van Atelier Rebul in de toiletten van restaurants als The Jane, Brut 172, Slagmolen, Maison Mathis en Fiera. Met de heropening van de horeca, trekken ook de bestellingen bij de familie Gielen fors aan.

"We weten natuurlijk al langer dat we een sterk merk met alom gewaardeerde producten in handen hebben", zegt Kris Gielen. "De steeds stijgende interesse is een bevestiging daarvan. Door corona is Atelier Rebul nog eens in een stroomversnelling gekomen. De toegenomen nood aan handhygiëne en de lockdowns, waarin we het thuis gezellig hebben gemaakt, zitten daar ongetwijfeld voor iets tussen." Zoon Xander bevestigt: "Hygiëne is zonder meer een grotere rol gaan spelen. Met de zepen en oliën hebben ook de geurproducten beter verkocht. Corona heeft een beweging ingezet naar meer duurzame, natuurlijke producten. Daar profiteren we van omdat ons gamma niet getest is op dieren, en vrij is van minerale oliën, parabenen en synthetische geuren.”

“We zijn fier dat we op tijd het geweer van schouder hebben durven veranderen”

Kris Gielen

In 2020 gingen er honderdduizenden producten van Atelier Rebul de deur uit en dit jaar stevent het merk af op een verdubbeling. Dat maakt dat Kris en Xander Gielen intussen ook meer dan een voet binnen hebben bij het hoofdkwartier. “We zijn op korte termijn de grootste afnemer geworden”, zegt Kris. “We zijn goed op weg om alle andere afzetmarkten samen te overstijgen en dat maakt dat er in Istanbul ook naar onze feedback geluisterd wordt. Zo kunnen we onze lijn nog meer gaan afstemmen op wat onze klanten willen. De giftsets bijvoorbeeld, die doen het goed en we hebben plannen om die nog uit te breiden.”

Toch is de weg naar het succes niet zonder slag of stoot verlopen. “We hebben een tijdje moeten zoeken naar de meest ideale kanalen om onze producten af te zetten”, aldus nog Kris en Xander. “Omdat we de grootste volumes verkochten via Bol.com en andere online spelers, zijn we zelf met een webshop gestart. Daarnaast is de collectie te koop in heel wat retailzaken, zoals horeca, kapsalons en schoonheidsinstituten. Atelier Rebul heeft zo een netwerk van 400 verkooppunten opgebouwd, en dat werkt uitstekend. De combinatie van e-commerce via grote spelers als Bol, Zalando en Farmaline, een eigen webwinkel en in-store verkoop, is ideaal op dit moment.”

Eigen winkels gesloten
Om daar te komen, moesten er moeilijke knopen worden doorgehakt. “We hebben ondervonden dat onze winkels, die aanvankelijk op toplocaties geopend werden, niet rendabel waren. De opkomst van het coronavirus had daar natuurlijk mee te maken. Huurbazen bleven woekerprijzen vragen terwijl de winkels dicht moesten. Dat was voor ons niet houdbaar. Buitensporige huursommen, waar je door de lockdown niets van terug ziet, dat trekt niemand. We hebben even geaarzeld, maar uiteindelijk de harde beslissing genomen om onze winkels te sluiten. Die drastische bijsturing is een onderdeel van ondernemerschap.”

En een signaal dat opgeven niet in hun woordenboek staat. “Dat is wat ons zo trots maakt”, besluit Kris. “Dat we niet de handdoek in de ring hebben gegooid, maar de moed hadden om het geweer van schouder te veranderen en harde beslissingen te nemen. Online en in wholesale doen we het vandaag al goed. Wat niet wil zeggen dat we het idee van eigen winkels begraven. Integendeel. We ontvouwen weldra nieuwe plannen om flagship stores op te starten. In Amsterdam opende het eerste filiaal haar deuren al, maar er volgen er straks nog meer. Daarmee is de cirkel opnieuw helemaal rond.”