“Hasselt Smaakstad 2.0 is onze nieuwste toeristische strategie”, vertellen burgemeester Steven Vandeput en schepen van Toerisme Rik Dehollogne. “Smaak zit in het DNA van de Hasselaar. Die identiteit willen we verder versterken en uitdragen. We trekken het begrip ‘smaak’ helemaal open en interpreteren het zo ruim mogelijk. Gastronomie, mode en design, maar ook ervaring, beleving, traditie en innovatie: het is allemaal smaak.”
“Door een breed netwerk van ondernemers, kennisinstellingen, verenigingen en inwoners te betrekken, laten we Hasselt smaak ‘ademen’. Dat versterkt niet alleen de eigenheid van de stad, maar heeft ook economische impact en brengt mensen samen rond wat ons verbindt: smaak. We richten ons daarbij op een gevarieerd publiek.”
Smaaklabel
Om initiatieven zichtbaar te maken, ontwikkelt de stad bovendien een heus smaaklabel. “Geen kwaliteitslabel, maar wel een erkenning voor activiteiten die ons DNA benadrukken. Met dat smaaklabel willen we afzonderlijke initiatieven meer impact geven”, legt Dehollogne uit.
Een aantal concrete initiatieven liggen al op de plank. “Zo gaan we bijvoorbeeld op zoek naar authentieke Hasseltse smaakverhalen”, aldus nog de schepen van Toerisme. “We roepen iedereen op om hun meest smaakvolle herinnering aan Hasselt met ons te delen: een familierecept, een legendarische horecazaak of die ene markante chef die je nooit vergeet. Laat het ons weten!”
En nog dichterbij: het evenement Hasselt à la carte, dat van 22 februari tot 2 maart plaatsvindt. Aan de hand van een brede waaier aan smaakvolle activiteiten, zoals kookworkshops, lezingen, degustaties, gastronomische menu’s en rondleidingen, worden de smaken van Hasselt in de etalage gezet. Om duimen en vingers af te likken!