Foto ITC Persbericht kopie

Hasselts bedrijf helpt ouders met thuisonderwijs

Het Hasseltse IT-bedrijf ITC Belgium heeft met diverse scholen een overeenkomst gemaakt, waarbij ouders rechtstreeks met een IT-expert kunnen spreken als ze technische problemen ondervinden met de online opdrachten voor hun kinderen.

Het (Limburgse) platform Smartschool botste maandag op zijn limieten omdat ongeveer 450.000 leerlingen er gebruik van wilden maken. Maar ook de ouders die hun kinderen moeten begeleiden bij het opzetten van alle technologische snufjes, slaan soms tilt. De preteaching en online lessen vergen wel enige kennis van communicatieplatforms. ITC Belgium gaat daarbij mensen helpen die er moeite mee hebben.

“De voorbije weken hebben we hierover volop contacten gelegd met scholen en de nodige overeenkomsten gesloten”, vertelt zaakvoerder Inneke Ponet. “In geval van technische problemen krijgen de ouders zo snel mogelijk hulp van onze medewerkers, die vanop afstand hun scherm kunnen overnemen en zo het probleem van de baan helpen. De scholen, op hun beurt, kunnen bij ons terecht voor gericht advies en voor gratis online opleidingen rond het gebruik van Microsoft Teams, bijvoorbeeld.”

Ademruimte
“In ruil voor onze hulp vragen we aan de ouders om vrijblijvend een gift te doen”, roept Inneke Ponet nog op. “Deze bijdrage stroomt rechtstreeks terug naar de school van het betreffende kind, in de vorm van sponsoring aan de ouderraad of eventuele verdere IT-ondersteuning na afloop van deze hele crisis. Op deze manier krijgen de scholen zelf ook de nodige financiële ademruimte.”