Hubo Genk op trainingskamp

Heeren, Kenis en Brepoels meten opbrengst van training

Dat medewerkers moeten getraind worden om betere verkoopresultaten te behalen, is logisch. Maar vaststellen of ze daadwerkelijk meer geld in het laatje brengen en de investering in de opleiding dus de gehoopte return oplevert, is heel erg moeilijk. En toch gaan Geert Kenis, Group Brepoels en Group Heeren (Hubo) de uitdaging aan om deze inspanningen meetbaar te maken.

“Meten is weten”, zegt Geert Kenis, die al meerdere jaren als sales-coach werkt voor onder meer de twintig Hubo-bouwmarkten van Groep Heeren. Hij wil nu objectief vaststellen wat de resultaten zijn van zijn trainingen rond klantgericht handelen. "Ik heb Tom Heeren en Stijn Brepoels bereid gevonden om een interessante testcase op te zetten", aldus Kenis. "Group Brepoels is gespecialiseerd in intelligente camera-oplossingen. Die meten (conform de privacy-voorschriften) hoeveel mensen er de zaak binnen komen, hoeveel bezoekers effectief iets kopen en wat het gemiddelde bedrag per kasticket is. Door deze en andere parameters te becijferen, kunnen we in een dashboard nagaan of de opleidingen een verhoging genereren van het gemiddelde bestedingsbedrag."

Tom Heeren: “Sinds we gestart zijn met de commerciële opleidingsprogramma’s is er een absolute vooruitgang merkbaar in de manier waarop onze medewerkers de klanten benaderen. Maar wij staan steeds open voor verdere verbetering. Daarom stappen we graag mee in dit project.”

Geert Kenis vult aan: “Bijkomend voordeel is dat we -naast het effect van mijn opleidingen- ook de progressie, de leergierigheid en de positieve attitude van de Hubo-medewerkers met concrete, objectieve cijfers kunnen aantonen. Als hieruit blijkt dat ze de juiste aanpak hanteren, is dat een stimulans om hun klanten nog beter van dienst te zijn." Ook voor Group Brepoels is deze case zeer waardevol om de mogelijkheden van hun systeem uit te testen.