“Het is gedaan met de eenheidsworst”

Bivolino.com is een Diepenbeeks bedrijf dat via internet hemden op maat verkoopt. De klanten kunnen online hun favoriete hemd zelf samenstellen. Momenteel bedraagt de omzet al zo’n 2 miljoen euro, wat opmerkelijk is voor een webshop.

“Bivolino is eigenlijk een technologische gazelle,” steekt stichter en zaakvoerder Michel Byvoet enigszins verrassend van wal. “De grote groei qua techniek hebben we al gerealiseerd. We hopen nu dat de omzet geleidelijk dezelfde weg op gaat.”
Het verhaal van deze onderneming is inderdaad niet alledaags. “We zijn gestart als een familiebedrijf, waar vele jaren hemden werden gemaakt volgens de klassieke manier,” vertelt de zaakvoerder. “Ook na de grote bedrijfsbrand in 1993 zijn we die weg blijven bewandelen. De verkoop gebeurde vanuit Hasselt, de confectie in Roemenië en Tunesië. Met grote klanten als C&A en WE haalden we in 2007 een omzet van meer dan 6 miljoen euro. Maar 10 jaar eerder, in 1997 hadden we met Bivolino.com al onze eerste stappen op het internet gezet. Het was toen al de bedoeling om via het web hemden aan te bieden die de klanten volledig zelf konden samenstellen. Maar, we waren er veel te vroeg mee… Het idee was goed, maar de verkoop viel tegen. Vandaar dat het online-project altijd op een laag pitje is gebleven.”

Veel te vroeg
Tot in 2007, toen bleek dat ook de Belgische internetgebruiker vertrouwd was geraakt met aankopen via het web. “We stonden toen voor een verschroeiende keuze,” herinnert Michel Byvoet zich. “Ofwel voortbouwen op de klassieke methode, ofwel het roer helemaal omgooien om de digitale weg te bewandelen. De combinatie van beiden was niet mogelijk, noch praktisch, nog mentaal. En we kozen om voluit de kaart van de toekomst, dus van Bivolino.com te trekken, ook al wisten we dat het ons een pak omzet en zekerheden zou kosten.”
Dat bleek ook, want de omzet van Bivolino tuimelde naar 1 miljoen en er werd zelfs verlies geleden. “Maar we geloofden rotsvast in onze slaagkansen, en zijn dan volop aan de technische ontwikkeling gaan schaven. Met projecten bij het IWT, de VUB, TNO in Delft of EDM hier in Diepenbeek hebben we onze webshop permanent kunnen verbeteren.”

Ecologie extra troef
Het bedrijf doet het zodanig goed dat er in 2010 voor zo’n 2 miljoen euro aan hemden zullen verkocht zijn via www.bivolino.com. In het hoofdkantoor in Diepenbeek (Wetenschapspark) werken 10 mensen, de confectie gebeurt nog steeds in Roemenië (120 mensen) en Tunesië (150 mensen). “Niet alleen particuliere klanten, maar ook grote ‘department stores’ werken met onze website,” legt de zaakvoerder uit. “Via hun website linken ze door naar Bivolino, en op elk hemd dat via hen wordt verkocht, betalen wij een commissie. Onder meer met De Bijenkorf in Nederland en House of Fraser in Engeland werken we op die manier.”
Maar Bivolino verkoopt ook de technologie. “Inderdaad, want met onze afdeling ‘Services’ stellen we onze webtechnologie ook ter beschikking van derden. Klanten als Marks & Spencer betalen een licentie om ons platform te gebruiken. Deze applicatie is volledig in hun ‘look & feel’ en de bestellingen worden naar hun eigen confectie-ateliers afgeleid.”
Dit alles maakt de toekomst van Bivolino erg rooskleurig. “Ja, want het is absoluut de ambitie om te groeien naar een volume dat we haalden met de traditionele verkoopsmethode,” bevestigt Michel Byvoet. “We geloven sterk dat de omzet geleidelijk mee zal stijgen, alleen kunnen we niet sneller gaan dan het internet groeit. Hoe meer mensen via internet kopen, hoe beter onze business zal draaien. En daarbij krijgen we ook nog een duwtje in de rug vanuit ecologische hoek. Want aangezien wij alleen produceren wat er besteld wordt en alles via digitale weg verloopt, zijn er dus geen stocks, geen vrachtwagens om de overschot naar de outlets te rijden en geen schepen die wat dan nog overblijft naar Afrika moeten vervoeren…”