Schermafbeelding 2025-04-18 om 00.10.16

Hip Hasselts schoenenmerk ziet Amerikaanse klanten afhaken

22 procent van de Vlaamse bedrijven die handelen met de VS, voelt de impact van de Amerikaanse importtarieven nu al. Dat blijkt uit een rondvraag van Unizo. Het Limburgse schoenenmerk Lennertson, opgericht door Robin Carlo Kuijpers en Robin Todde, ziet de Amerikaanse consument, goed voor 1/3 van de omzet, al enkele weken afhaken. “Niet door de gestegen kostprijs, want die is er niet, maar door de onzekerheid”, zegt Robin Carlo.

De Limburgse schoolvrienden Robin Carlo Kuijpers en Robin Todde lanceerden zo’n vier jaar geleden het exclusieve schoenenmerk Lennertson. En met succes: de klassieke schoen in een ruig en stoer jasje slaat aan bij ons, maar ook bij het Amerikaanse publiek. “Wij verkopen rechtstreeks aan de Amerikaanse consument. Daardoor vallen we onder de zogenaamde ‘de minimis-regel’. Amerikaanse consumenten betalen dus geen ‘portkosten’ (kosten van verzending, red.) op bedragen onder de 800 dollar”, zegt Robin Carlo Kuijpers.

Lees ook: Jeugdvrienden starten eigen schoenmerk

En dat blijft voorlopig ook zo. Maar sinds Amerikaans president Donald Trump handelstarieven op tafel legde, zijn Amerikaanse consumenten toch beginnen afhaken. “Onze verkoop is sinds enkele weken volledig teruggelopen”, aldus Kuijpers. “Nochtans moet de Amerikaanse consument tot op vandaag geen extra kost betalen. Het draait dus vooral om onzekerheid en een stuk onwetendheid, waardoor ze dan afhaken. Wij hebben dat proberen te counteren met advertenties en mails, maar we weten gewoon dat een deel van onze klanten is afgehaakt door de mogelijke handelstarieven.”

Minachting

De Limburgse ondernemer, die ongeveer een derde van zijn klanten in de VS vindt, vreest daarenboven dat dat niet zomaar te keren valt. “In mijn eigen omgeving voel ik de minachting voor Amerikaanse bedrijven en hoor ik vrienden zeggen dat ze x of y uit de VS niet meer zullen kopen. In de omgekeerde richting is dat evenzeer zo. Het sentiment is helemaal gedraaid en Amerikanen zullen ook meer Amerikaans kopen.”

“Daarenboven gaan de prijzen in de VS stijgen door de handelstarieven die wel al van kracht zijn. Dat betekent dat de koopkracht van de Amerikaanse consument afneemt. Wij verkopen een product dat in zijn niche aan zeer competitieve prijzen te koop is. Maar het is wel een luxeproduct en daar zal de Amerikaanse consument nu minder budget voor over hebben.”

Afwachten

En Kuijpers is niet de enige ondernemer die nu al de effecten van de handelsoorlog voelt. Uit een bevraging van Unizo blijkt dat 22 procent van de Vlaamse bedrijven die handelen met de Verenigde Staten, nu al een effect ziet. “Gewoon al de mogelijkheid dat er tarieven zouden komen, hebben Amerikaanse importeurs doen afschrikken”, zegt Emiel Neyrinck, expert internationaal ondernemen bij Unizo. “Bij importeurs heerst er twijfel of de zaken die zij aankopen nog door de douane zouden geraken omdat er nu chaos heerst, en aan welke prijs dat dan zou zijn. Er wordt dus afgewacht tot er meer duidelijkheid komt. En er is natuurlijk al een tarief van 10 procent ingevoerd, wat al een extra kost met zich meebrengt.”

Op termijn zegt 94 procent van de Belgische bedrijven dat ze een effect van de handelstarieven zouden ondervinden. Ze vrezen vooral dat de vraag zal afnemen en dat de kosten zullen stijgen. Ondernemers vrezen ook indirect een verhoging van de grondstofprijzen en een verstoorde toeleveringsketen.