Hoenger – Digitale Workshop 01-04 (13).jpg kopie

Hoenger leert teams koken in Teams

Nu veel bedrijven op zoek zijn naar interessante formules om hun thuiswerkende collega's gemotiveerd te houden, pakt Hoenger in Diepenbeek uit met een nieuw concept. Met de ingrediënten die iedereen thuis in een doos krijgt geleverd, kan elk teamlid op basis van de instructies die een topkok online geeft, een wervelend menu maken. "Deze online kookworkshops worden erg gesmaakt als teambuilding-activiteit", zegt Luc Vannitsen, zaakvoerder van Hoenger.

Hoenger is een project van de Limburgse ondernemer Luc Vannitsen, die eerder zijn sporen verdiende bij onder meer Offitel en Cavalieri Gin. In zijn bedrijfspand in Diepenbeek heeft hij nu diverse camera's opgesteld in zijn professionele keuken. Een chef-kok zendt online zijn kookkunstjes uit voor een select publiek, dat zelf de gerechten thuis gaat maken.

"We kregen de vraag van een aantal grote bedrijven om een leuke en toch nuttige formule voor teambuilding uit te werken", vertelt Vannitsen. "Voor de coronacrisis uitbrak, organiseerden we hier in Diepenbeek al kookworkshops voor groepen. Ondernemers, serviceclubs, vriendengroepen,... noem maar op. Het is dat concept dat we nu vertaald hebben naar een coronaproof motivatiemoment..."

"Concreet spreken we met de hr-manager of andere bedrijfsverantwoordelijke een thema af", legt Vannitsen uit. "Dat kan de Italiaanse keuken zijn, maar even goed de Zuid-Afrikaanse, of simpelweg de Vlaamse boerenkost. We engageren dan de perfecte chef om het menu samen te stellen, en gaan zelf de ingrediënten aankopen. Die verpakken we, samen met de recepten en een keukenschort, in een box, die kan afgehaald of thuisbezorgd worden bij alle deelnemers. Vervolgens kan iedereen inloggen om live naar de demo te kijken en zelf stap voor stap, in zijn eigen keuken, het menu te bereiden. De deelnemers kunnen uiteraard vragen stellen aan de kok en ook met elkaar in dialoog gaan. Na elk gerecht wordt een pauze ingelast om het op te eten, waarbij de collega's ook foto's en filmpjes van hun creaties posten. Op die manier krijg je een heel interactief, leuk én lekker programma voorgeschoteld."

Vannitsen heeft nu enkele van deze workshops achter de rug, en merkt een grote tevredenheid. "Het enthousiasme bewijst dat de formule wordt gesmaakt", zegt hij. "We gaan zelfs werken met teams die overal ter wereld verspreid zitten. Zij krijgen dan een boodschappenlijstje om zelf de ingrediënten te gaan kopen en loggen vervolgens, net als hun collega's hier, in op ons platform. Werkt perfect."

Hoenger is vastberaden om het concept nu verder in de markt te zetten en op (inter)nationale schaal uit te rollen.