bloesems haspengouw

Horeca-ondernemers in hun nopjes over paasverlof

De voorbije paasvakantie was een voltreffer voor het toerisme in Limburg. 7 op 10 logieshouders en 8 van de 10 attractie-uitbaters spreken van een status quo en zelfs verbetering ten opzichte van de succesvolle paasvakantie vorig jaar. Dat blijkt uit een steekproef die Toerisme Limburg hield bij zowat 200 ondernemers.

Het succes heeft vooral te maken met de bloesemperiode die in de vakantie is aangebroken en veel toeristen naar Haspengouw heeft gelokt. Uiteraard speelde het mooie weer daarbij een belangrijke rol. Er waren dan ook 60% meer fietstoeristen dan een jaar geleden.

“Hiermee trekken we de positieve lijn door die zich nu al sinds 2014 aftekent", zegt gedeputeerde van Toerisme, Igor Philtjens. Hij wil de inspanningen blijven bundelen om Limburg op de kaart te zetten als toeristische bestemming. "2015 was een recordjaar met bijna 4,1 miljoen overnachtingen in Limburg. Voorlopige cijfers van de FOD Economie doen vermoeden dat Limburg dit aantal in 2016 nog heeft verbeterd. Voor de eerste tien maanden tekende de provincie al een stijging op met 4% voor de aankomsten en 2,8% voor de overnachtingen. De sterkste stijging van alle Vlaamse provincies."

Nog opvallend: het verhoogde aanbod van weersbestendige attracties scoorde goed. Dagrecreanten vonden vlot de weg naar de indoor skipiste in Peer, de indoor pretparken, subtropische zwembaden, duiktoren Todi op be-MINE, C-mine Expeditie, enzovoort.