Beeld-website Made in Limburg 10 jaar-759-x-500

“Idee van de Hollanders gepikt…”

Exact 10 jaar: zo lang bestaat Made in Limburg! Om deze mijlpaal te vieren, brengen we deze week enkele artikels over het reilen en zeilen van ons nieuwskanaal. Aflevering 1: hoe het begon...

Het was net over de grens in Maastricht dat begin 2010 het idee werd opgepikt om regionaal economisch nieuws te verzamelen op een website en via een dagelijkse nieuwsbrief in de bedrijfswereld kenbaar te maken. In de catacomben van Het Belang van Limburg werd de formule op enkele maanden tijd gekneed tot een ijzersterk, huisbereid concept. In september 2010 was ons potlood gescherpt en stond het platform op punt. Geflankeerd door een flinke campagne in de krant, vloog de eerste nieuwsbrief de digitale deur uit.

“Aanvankelijk was het geen sinecure om iedere dag 5 waardevolle wetenswaardigheden te verzamelen”, herinnert journalist Kurt Meers zich. “We belden lukraak naar bedrijfsleiders in de hoop dat ze iets te melden hadden. Op netwerkevents bleven we plakken tot er minstens 5 primeurs in ons notitieboekje stonden.” Het publiek smaakte de combinatie van teasende titels en beknopte nieuwtjes. En zo ging de bal aan het rollen. “Herkenbaarheid is altijd hét sleutelwoord geweest”, aldus nog Kurt Meers. “Wat je nog niet wist over het bedrijf in jouw straat, in jouw sector, in jouw netwerkclub of in jouw prospectiebestand: daar werd Made in Limburg mee gevuld. En met de wekelijkse faillissementen, dat ook.”

De rest is geschiedenis. Zoals de uitbreiding naar 6 andere regio’s in Vlaanderen. Of de events, die zalen vol zakenmensen wisten te lokken. En een maandelijks magazine, dat in de marge van het nieuws het levenslicht zag. Wat samen leidde tot -en het mag gezegd- een sterk merk met een aanzienlijke achterban.

Om uit te komen bij het meest gehoorde compliment: “Made in Limburg: da’s het eerste wat ik ’s morgens lees.” Zijn we blij mee. (En ook met degenen die ons ’s middags en ’s avonds lezen…). Op naar de volgende 10 jaar!