Idee voor winnend internetbedrijf ontstaat in bed

Het Heldense bedrijf tafellakens.com van Mieke Bos (36) heeft de Nationale Thuiswinkel Award gewonnen. De internetonderneming verkoopt tafellakens die in het bedrijf van haar man, BeumersAteliers in Panningen worden gemaakt.

Hieronder het interview met Mieke Sterk.
 
1. Mini-cv (nest, opleiding, werkervaring)
 
Ik kom uit een traditioneel nest in Helden. Pa werkte fulltime Ma was thuis voor mij en mijn jongere zusje. Dankzij mijn creatieve talent en opleidingen in vormgeving en kunstgeschiedenis kwam ik terecht in de reclamewereld.  Daar heb Ik tien jaar als Art Director gewerkt. Na de komst van ons eerste kindje in 2004 ben ik overgestapt naar het onderwijs. In 2009 zijn we met tafellakens.com begonnen. Dat combineer ik met veel plezier met part-time docentschap bij Fontys Hogeschool Communicatie in Eindhoven.
 
2. Wat heeft u met tafellakens?
 
We hebben veel gereist. De meeste toeristen kochten beeldjes. Ik kwam thuis met tafellakens. Een erg mooi exemplaar uit China gebruik ik al tien jaar.
Een mooie presentatie aan tafel vind ik belangrijk. Zonder tafellaken is het zo kaal en niet af. In Nederland zijn ze echter moeilijk te vinden. Of de verkeerde kleur of de verkeerde maatof veel te duur. 

3. Niet het goede tafellaken vinden tegen de goede prijs is 1, een internetwinkel starten is toch iets anders? (meer over de oorsprong van de onderneming, van waaruit?)
 
Dat klopt. Ik herinner me nog goed wanneer het idee onstond. Mijn man (Marc Beumers eigenaar Beumers Ateliers interieurstoffering en gordijnatelier) en ik kwamen thuis van een feestje en we lagen in bed nog wat na te praten. We wilden graag samen iets ondernemen. Wat kon hij? Wat kon ik?  Al brainstormend kwamen we op het idee van tafellakens.com

4. Hoe start je zoiets? Alleen, met adviseurs, met banken?
 
Contacten met stofleveranciers waren er. Retailkennis en kennis van online marketing en communicatie ook. Ik denk dat het success daarin zit. Ons enthousiasme en een goed ondernemersplan deden de rest.  Je kunt natuurlijk veel geld uitgeven aan externe experts. Veel belangrijker vind ik is dat je zelf je markt en je doelgroep van binnen en buiten kent.

5. En dan... Website klaar, maar nog geen klanten
 
Op 11-11-2009 bestelde ene Joyce Nonnekes uit het noorden van het land twee tafellakens. 133,90 euro ‘Ideal success’. Een klant, we zijn vindbaar, het systeem werkt, Marc we hebben een order!! ! Vanaf het moment dat we online zijn gegaan in november 2011 hadden we klanten en kregen we de bevestiging die we zochten; er is  vraag en consumenten bestellen tafelkleden online. Onze eerste zakelijke order was de kantine van het hoofdkantoor van Tommy Hilfiger in Amsterdam. Joyce en Tommy bedankt!

6. Waar haalt u de tafellakens?
 
We kopen de linnen en katoenen stoffen rechtsreeks in bij de weverijen in België, Portugal en Spanje. De confectie wordt gedaan  in het atelier van BeumersAteliers in Panningen. Hierdoor kunnen we een super snelle levertijd van twee werkdagen garanderen. Damast met kaderdessin laten we op maat produceren in Zuid-Europa.
 
7. Bij Google is de HEMA u nog voor....
 
Haha bij Google wel. Maar zodra je doorklikt bekruipt je het hetzelfde gevoel wat ik jaren lang had. Hema biedt twee kleuren in één maat . Tafellakens.com heeft 20 kleuren op voorraad in tien standaardmaten. Daarnaast kan iedere gewenste maat eenvoudig online besteld worden middels onze maatwerkmodule. Ook rond, ovaal of heeeel groot.

8. Heeft u alles op voorraad? Mijn vrouw baalt altijd als ze wel geld overmaakt en (lang) moet wachten.
 
Alles is altijd op voorraad. Standaardmaten worden binnen twee werkdagen geleverd. Maatwerk binnen vier werkdagen. Bedenk je aan het begin van de week dat je het komend weekend een dinertje hebt dan is dat bij ons geen enkel probleem.
 
9. Op naar het buitenland? Ze nee waarom niet.
 
Zeker op naar het buitenland.  Het tafellaken is weer modern  en terug van weggeweest.
Duitsland en Frankrijk zijn echte ‘tafellaken landen’ en ook daar is het aanbod erg  beperkt en traditioneel. We verwachten dat onze collecties en aanpak ook daar aan zullen slaan.
 
10. Hoeveel omzet/personeel heeft u over 5 jaar?
 
Vijf jaar vooruitkijken is moeilijk voor een bescheiden limburgse. Maar ik weet nu hoe snel het kan gaan. Een omzet over vijf jaar is moeilijk in te schatten maar Ik hoop dat we over vijf jaar in vijf landen actief zijn! Het winnen van de Thuiswinkel Award  geeft vertouwen voor de
toekomst.  Nu hebben we hem gewonnen in de categorie wonen XS shops met een omzet tot 3 miljoen. Misschien worden we over vijf jaar genomineerd voor de categorie XL). 

Bron: wijlimburg.nl. Overgenomen met toestemming.