Nieuws Limburg “Ik moest en zou op mijn 25ste de volgende Jeff Bezos worden…”

“Ik moest en zou op mijn 25ste de volgende Jeff Bezos worden…”

“Ik moest en zou op mijn 25ste de volgende Jeff Bezos worden…”

In onze rubriek ‘Met vallen en opstaan’ brengen we het verhaal van Marnick Vandebroek, oprichter en zaakvoerder van Stand Up Company, een internationaal groeibedrijf dat gekend is voor de inspirerende speeches, workshops, trainingen en coachingsessies. Marnick kan hiervoor putten uit zijn eigen ervaringen. Een doodeerlijke getuigenis:

Als je bedrijfsnaam Stand Up Company is, mag het niet verwonderen dat zaakvoerder Marnick Vandebroek weet wat opstaan is. De confrontatie met ‘de man met de hamer’, die hij al vroeg in zijn carrière tegenkwam, heeft hem als ondernemer geleerd om te relativeren. “Als je denkt dat je gek geworden bent en het helemaal niet meer ziet zitten: er zijn manieren om hier uit te geraken”, zegt hij. De tips heeft hij alvast genoteerd in een boek dat eind dit jaar verschijnt.

Marnick Vandebroek is een bevlogen ondernemer. Als oprichter en zaakvoerder van Stand Up Company geeft hij in heel Europa wervelende inspiratiesessies, speeches en workshops over positivisme, leiderschap, communicatie, enzovoort. Daarnaast biedt het bedrijf coaching, training en begeleiding aan om leiders meer vertrouwen, energie, communicatievaardigheden en HR-inzichten bij te brengen. Een bloeiende business, die Marnick en Natalie (zijn partner thuis en op het werk) veel vreugdevolle momenten opleveren. Toch verliep de weg naar het succes over een hobbelig pad….

The sky was the limit…
“Ik kom uit een familie van ondernemers, dus stond het in de sterren geschreven dat ik ooit een eigen zaak zou oprichten”, vertelt Marnick. “Alleen wist ik nog niet echt in welke richting. Ik nam de tijd om dat uit te zoeken tijdens mijn eerste jobs, in loondienst. Toch had ik toen al heel duidelijke, ambitieuze doelstellingen voor ogen: op mijn 25ste moest en zou ik een wereldwijd gekend ondernemer zijn. Genre Jeff Bezos. The sky was the limit.”

Marnick vond uiteindelijk zijn roeping tijdens zijn job bij PepsiCo. “Zowel intern als extern kwam regelmatig de vraag hoe we er als team telkens in slaagden om voorstellen door te duwen bij onze leidinggevenden. Waarom de Board zo vlot meeging in het verhaal van Vandebroek? Een interessant gegeven, waar ik nog nooit bij stilgestaan had. Die processen heb ik dan onderzocht en verwerkt in een aantal trainingen. Het publiek van die sessies reageerde heel enthousiast, en zo heb ik mijn talent als ‘motivational speaker’ ontdekt. Dat gaf wel een kick. Ik herinner me een grote bijeenkomst in Brussel, waar ik op het podium stond voor een publiek van internationale bedrijven. Ik was 23 en de zaal hing aan mijn lippen. Ik had echt het gevoel dat ik op schema zat om mijn dromen waar te maken. Dit was het sein om van dit gegeven mijn beroep te maken. De sprong van de veilige haven in een multinational naar het risico van het ondernemerschap zou snel volgen.”

“Geen besef dat mijn lichaam en geest aan het opbranden waren…”

Toch kwam Marnick al vroeg in zijn parcours een imposant obstakel tegen. “Het moest vooruitgaan. Vaker, groter, meer,… het waarmaken van mijn ambitie was een race tegen de klok. Ik leefde op de adrenaline en voelde me heel goed. Toch had ik niet door dat mijn lichaam en geest aan het opbranden waren. De signalen die ik kreeg, drongen niet door. Tot er uit de toren naar het succes precies enkele essentiële blokken werden weggenomen. Het ging heel snel bergaf. Was het een burn-out? Soms wordt het zo benoemd. Maar ik ben geen professor, ik kan alleen beschrijven wat ik heb doorgemaakt. En geloof me: iemand die zegt ‘Ik denk dat ik een burn-out heb’, dat bestaat niet. Wie het echt heeft zitten, is helemaal van de kaart. Die denkt dat hij gek geworden is. Die is de volledige controle over zichzelf kwijt. Geen lachertje…”

Alarmbel!
Stap voor stap klauterde Marnick opnieuw recht. Hij gooide zijn ambities om, leerde relativeren en ging helemaal anders tegen de wereld aankijken. Hij heeft er enorm veel van opgestoken, zegt hij. “Je moet in de eerste plaats de signalen herkennen en aan de alarmbel trekken. Niet alles negeren en toch willens nillens door de konijnenpijp willen ploeteren. Ik ben ervan overtuigd dat je lichaam altijd signalen geeft als er iets niet goed zit: zowel fysiek als mentaal. Als een samenwerking niet goed aanvoelt, als je overdreven hebt met sporten, veel te gulzig hebt gegeten of gedronken, enzovoort: je moet je daar bewust van worden en er tijdig en gepast op reageren. Als je de signalen herkent, word je automatisch rustiger en ga je de situatie relativeren. Je past je beslissingen en gedrag aan en beïnvloedt zo je eigen levenswandel. Je krijgt er meer energie door, in plaats van minder. Een wereld van verschil.” (lees verder onder de foto)

Marnick Vandebroek heeft zijn ervaringen neergeschreven in een boek, dat eind dit jaar verschijnt. “Als ik erover vertel, roept dat bij heel veel mensen herkenning op. Ik wil hen, en vele anderen, helpen. Ten eerste om te leren hoe ze signalen kunnen herkennen en beter kunnen inschatten hoe het met hen gesteld is. Ten tweede is het een gids om te tonen hoe ze eruit kunnen geraken. Wie tegen een muur is gelopen, moet niet per se zijn job opzeggen en in een aftands busje drie jaar de wereld rond te reizen om tot bezinning te komen… Het is perfect mogelijk om nog steeds binnen een corporate omgeving te functioneren terwijl je aan jezelf werkt. En tot slot is het een eye-opener voor leidinggevenden, zodat ze snappen wat er omgaat in de hoofden van hun mensen en zelf weten wat ze eraan kunnen doen.”

“Gun anderen het succes”
Het spreekt voor zich dat de auteur zijn levenslessen ook zelf consequent toepast. “En dat komt me nog altijd heel goed van pas”, zegt hij. “Neem nu de coronacrisis, die ook in onze business hard toeslaat. Dan kan je daar op meerdere manieren mee omgaan: je wentelen in zelfbeklag en je naar de slachtbank laten leiden, of je de vraag stellen wat je er zelf aan kunt doen. Hoe kan je de situatie beter maken? Wij doen dat laatste. Natalie is bijvoorbeeld sterk geïnteresseerd in make-up en verzorging. Wel, we hebben een leuke webshop gemaakt om die producten te verkopen. En dat gaat heel goed, we halen daar veel energie en voldoening uit. Het is een state-of-mind, waarin tevredenheid centraal staat. Want daar ligt momenteel vaak het probleem: de druk ligt te hoog om het perfecte leven te leiden. Sociale media versterken dat, en haast iedereen doet er op een bepaalde manier aan mee. Alleen de mooie kant wordt gedeeld, bewierookt en aangemoedigd. En tegelijk hebben velen het moeilijk met het succes van anderen. Ze gunnen het hun medemensen niet, vooral niet bij ondernemers. En dat is een patroon dat we moeten doorbreken.”

Ondanks corona gaat het dus goed met Marnick en Natalie. “Het zijn geen gouden tijden voor Stand Up Company, daar moeten we eerlijk in zijn. Maar we blijven wel bezig en investeren in de toekomst. We blijven video’s en blogs maken om onze content te delen. We blijven contact houden met onze klanten en adviseren hen via digitale kanalen. Want Covid-19 schept ook opportuniteiten. De vraag naar storytelling en leadership is nooit zo groot geweest als nu. De crisis heeft mensen doen stilstaan en zich doen afvragen of ze goed bezig zijn, of hun mindset beter kan, waar ze energie van krijgen, enzovoort. Om daar een antwoord op te vinden, is het mentorship en de coaching die we 1-op-1 aanbieden, een grote meerwaarde. En zo blijven we op de radar en krijgen we interessante uitdagingen voorgeschoteld.”

En bezig blijven doet Marnick dus ook door zijn boek te finaliseren. “Veel mensen die het gaan lezen, zullen knikken en zeggen: oh my god, dat is precies wat ik ook heb meegemaakt. Als ik hen kan bijbrengen dat tegen de muur lopen niet betekent dat ze zwak zijn en gefaald hebben, maar er sterker kunnen uitkomen, dan is mijn missie geslaagd…”

Reageer op dit bericht

Gerelateerde berichten

Hasselt
Hasselt

Bessemans sluit aan bij coöperatie

De Limburgse consultant Jochen Bessemans haakt zijn wagonnetje vast aan True Colours, een coöperatief collectief dat mensen, teams en organisaties… Lees meer

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.