igor philtjens visit limburg

Injectie van 143 miljoen in speerpuntsector

Toerisme Limburg, dat weldra van naam verandert in Visit Limburg, heeft het zogenaamde Gastenplan voorgesteld. Het gaat om een visienota met actiepunten voor de komende 6 jaar. Voor de uitvoering ervan heeft het provinciebestuur een budget van 143 miljoen euro vrijgemaakt. Hiermee moeten toeristen met een goed gevulde portemonnee naar Limburg worden gelokt.

Het was Igor Philtjens, voorzitter van Toerisme Limburg, die eerder deze week het plan mocht presenteren aan beleidsmakers, publieke en private partners. Het doel is promotie te voeren zodat toeristen uit binnen- en buitenland hier over de koppen komen lopen. “Daar hebben we troeven genoeg voor, zoals de bijzondere mix tussen groen en stedelijkheid, met een zeldzaam evenwicht tussen ondernemerschap en levenskwaliteit. Limburg doet je goed, zowel om te connecteren als om even af te schakelen.”

Nieuw naam
Het plan voorziet in diverse hefboomprojecten zoals het fietsroutenetwerk en de ontsluiting van het erfgoed, met o.a. Fietsen door de bomen, Fietsen door het water, het Kolenspoor en het Fruitspoor. Daarbij worden fundamentele keuzes gemaakt zoals de internationale positionering. "In dat opzicht hebben we voor de merknaam Visit Limburg (.be) gekozen, wat weldra ook de nieuwe naam van Toerisme Limburg zelf wordt", stelt Philtjens. "Op minder dan twee uur reizen wonen 32 miljoen potentiële gasten die we zullen aanspreken met een gevarieerd, hoogwaardig aanbod."

Bedrijven
Philtjens wil expliciet de lokale ondernemers meetrekken in dit verhaal. "Ondernemers die geloven in de kansen van het toerisme en bereid zijn om te investeren in kwaliteit, zullen daarvoor inhoudelijke en financiële ondersteuning krijgen. De provincie voorziet 11 miljoen euro aan financiële impulsen voor de sector. Investeringen die significant bijdragen aan de ervaring van de gast, komen eerst in aanmerking."

"Laat ons de nodige ambitie durven tonen in de projecten die we ontwikkelen. En kiezen voor een duurzaam, hoogwaardig aanbod. Zo maken we Limburg beter voor alle Limburgers”, besluit Igor Philtjens.