nelissen 3 CEO

Investering van 100 miljoen leidt Nelissen naar finale

Nelissen Steenfabrieken in Lanaken bereidt zich met een gedurfd investeringsplan van minstens 100 miljoen euro, voor op een duurzame toekomst. Als alles goed gaat, verrijst op een aanpalend stuk grond in deelgemeente Kesselt rond 2027 een nieuwe fabriek voor bakstenen met ovens die op waterstof draaien. Goed voor 75 extra jobs. Het is dan ook met recht en reden dat Nelissen onze eerste genomineerde is voor de onderscheiding Limburgse Ondernemer van het Jaar. Co-CEO’s en neven Burt Nelissen, Carlos Jorissen en Joeri Gevers wachten in spanning de uitreiking van woensdag af...

Een nieuw ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) moet het mogelijk maken om op een aanpalend stuk grond een nagelnieuwe fabriek te bouwen met ovens die op waterstof draaien. Voor de aanlevering van waterstof rekent Nelissen op een aansluiting op het geplande pijplijnstelsel dat netbeheerder Fluxys in de nabijheid voorziet. “Zowel de federale overheid als Fluxys hebben ons al verzekerd dat die pijplijn vanuit Zeebrugge er tegen 2030 komt,” zegt Burt Nelissen.

Groene stroom
Op dat bijkomende terrein zullen volgens plan ook installaties worden gebouwd die het bedrijf van eigen groene stroom moeten voorzien. “De inrichting van het terrein wordt opgevat op een unieke manier waarbij het bedrijf als het ware opgaat in de omgeving,” zegt Carlos Jorissen. “In de nieuwe fabriek zal ook warmterecuperatie voorzien worden voor de droogovens, en nieuwe technologie zal ons bovendien in staat stellen om de zogenaamde baksteenstrips - tegenwoordig erg populair in de bouw - op een volledig duurzame manier te fabriceren.” (lees verder onder de foto)


Extra jobs

De zware investering zal Nelissen Steenfabrieken niet alleen in staat stellen om afscheid te nemen van aardgas als brandstof en later volledig CO2-neutraal te opereren, maar zal ook zorgen voor 75 extra jobs in Kesselt, de deelgemeente van Lanaken waar Nelissen Steenfabrieken nu al 101 jaar actief is. “De investering was oorspronkelijk op 100 miljoen euro geraamd. Maar gezien de huidige prijsstijgingen in de bouw, zal het wellicht een pak meer worden”, zegt Joeri Gevers. Als alles goed gaat, moet de nieuwe fabriek tegen – ten vroegste – 2027 operationeel zijn.

Hip en sexy

Het mag gezegd, sinds de vierde generatie van het familiebedrijf de fakkel in 2014 overnam, heeft het bedrijf het imago van een stabiele, maar eerder oubollige zaak van zich af te weten schudden. “Het was onze bedoeling om dat beeld om te turnen in de richting van een hip en sexy bedrijf met internationale uitstraling”, zegt Burt Nelissen. “We zijn sindsdien ook sneller gegroeid dan we zelf verwacht hadden. We verkopen nu ook al in meer dan 50 landen en willen nog meer op de export inzetten. Dat zal de omzet tegen 2023 op naar schatting 65 miljoen euro brengen.” In 2021 was dat nog 55 miljoen euro.

Lokaal anker

Hoe internationaal Nelissen Steenfabrieken ook actief is, toch zet het zich zelf graag als een lokaal verankerd, Limburgs bedrijf in de etalage. “Wij werken met lokale mensen. Vroeger heeft bij wijze van spreken iedere inwoner van Kesselt bij ons gewerkt. Nu komen onze medewerkers uit heel Limburg en omstreken. We werken met lokale partners en met lokale grondstoffen, onze eigen klei”, stipuleert Carlos Jorissen.

De drie CEO’s vertegenwoordigen de twee takken van het familiebedrijf. “En dat gebeurt in alle transparantie en in een vlotte samenwerking. “De taken van de drie CEO’s zijn erg duidelijk bepaald”, benadrukt Carlos Jorissen. “De familiewaarden zitten vervat in een familiecharter én een familiekompas, dat de toekomstige richting van het bedrijf moet aangeven. Daarover wordt niet alleen gewaakt door de raad van bestuur, maar ook door het familieforum.”

“Het was onze bedoeling om de klassieke onderneming om te turnen tot een hip en sexy bedrijf met internationale uitstraling.”

Burt Nelissen, co-CEO

Familiebedrijf
“We zijn nu al bezig met de voorbereiding van de vijfde generatie om na ons het roer in handen te nemen”, zegt Joeri Gevers. “Er is bovendien binnen de families beslist om in de toekomst een ruime meerderheid van de aandelen in familiale handen te houden. Daarmee willen we aantonen dat we alles in het werk zullen stellen om het levenswerk van onze voorgangers te bewaken.”

Landmark
De voorlopige kers op de taart van het transformatiebeleid van het triumviraat van Nelissen, is ongetwijfeld het nieuwe kantoorgebouw dat in 2019 in gebruik werd genomen. De jongste landmark van Lanaken staat symbool voor de nieuwe wind die er waait bij het bedrijf. “We willen dat onze mensen zich goed voelen op hun werk, want zonder hen kunnen of zijn we niks”, zegt Burt Nelissen. “In de inkomhal van het nieuwe kantoor vind je daarom de afbeeldingen van alle 200 medewerkers. We betrekken hen graag via workshops en werkgroepen, en zorgen voor opleidingen en coaching, zodat ze zichzelf kunnen ontplooien. Vandaar wellicht dat we onze vacatures meestal wel ingevuld krijgen, is het niet vroeg, dan wel wat later.”