van zon lommel ready

Investering van 15 miljoen opent de deuren

Het was met een traantje dat Marion Van Zon en haar collega's afgelopen vrijdag voor het laatst gingen werken in de traditierijke gebouwen in Hamont-Achel. Na 55 jaar werd definitief afscheid genomen van de oude vestiging en werd het hele hebben en houden verhuisd naar de spiksplinternieuwe nieuwbouw in Lommel.

Horeca Van Zon werd in de afgelopen 55 jaar vereenzelvigd met Hamont-Achel. Ruim 200 mensen hadden dag in dag uit contact met het hoofdkwartier van dit familiebedrijf. Maar... de aanhoudende groei, en ook de ambitieuze toekomstplannen, maakten een verhuizing noodzakelijk.

"We tellen al een tijdje 4 vestigingen en ruim 200 medewerkers of ‘zonnetjes’ zoals wij ze noemen", zegt Marion Van Zon. “Het was voor ieder van hen een enorm moeilijke beslissing om ons kantoor in Hamont-Achel achter ons te laten, maar die stap moest gezet worden. Het gebouw was oud en niet meer efficiënt. Nu gaan we voor meer ruimte, meer magazijn, meer voorraad en natuurlijk meer service voor onze klanten.”

De investeringsplannen dateren nog van voor de coronacrisis. Toch besliste Horeca Van Zon om ze niet te vertragen. “De ambitie is om op korte termijn uit te groeien tot een grote nationale speler”, zegt Marion Van Zon. “Bovendien maakt de nieuwe vestiging het mogelijk om het aanbod aan producten uit te breiden.”

Horeca Van Zon boekte in 2019 een omzet van ruim 80 miljoen euro in drie marktsegmenten: droge, vers gekoelde en diepgevroren voeding, dranken en non-food, zoals verpakkingen. Vandaag verdeelt het bedrijf zo’n 30.000 producten aan frituren, brasseries, cateringbedrijven en restaurants. Die klanten gaan vandaag door bijzonder zwaar weer. “Velen van hen hebben opnieuw de deuren moeten sluiten, wat natuurlijk een zware impact heeft op onze omzet”, vertelt Marion van Zon. "We moesten ons dus aanpassen aan de situatie. Doordat we minder werk hadden in onze magazijnen, konden we afgelopen weekend onze mensen maximaal inzetten voor de verhuizing van Hamont naar Lommel.”

Huzarenstuk
Voor het zover was, moest het state-of-the-art gebouw tijdig klaar zijn. “De plannen stonden al lang vast nog iemand over corona had gehoord”, vertelt André Vos, bouwadviseur bij Mathieu Gijbels. “Toen het zover was, hebben dan ook geen moment stil gezeten en meteen onze maatregelen genomen. Zo huurden we voor onze werfmedewerkers tijdens de eerste lockdown extra wagens om hen veilig en alleen naar de werven te laten komen."

De nieuwe site neemt zo’n 14.000 m² in beslag nemen. “Inclusief heel wat technieken", vertelt Robby Engelen, projectleider bij Mathieu Gijbels. "Zo bevinden zich in het gebouw onder andere een grote diepvries, koelcel en warehouse, maar ook een krattenwasserij, truckcarwash, tankstation en zelfs een eigen goederen monorail in de distributiehal.” Een hapklare brok om een nieuw hoofdstuk van de bedrijfsgeschiedenis te starten...