jiri borzee

Jiri Borzée: “De tijd van nine to five is lang voorbij”

Toen Benny Borzée, zaakvoerder van textielgroothandel Benjo, in 2019 overleed, waren alle ogen plots gericht op zijn zoon Jiri, die door de tragische omstandigheden genoodzaakt was om vervroegd het roer van het familiebedrijf in handen te nemen. Nu twee jaar later, staat Jiri stevig op zijn benen. “Al is het niet gemakkelijk geweest”, bekent hij.

Benjo is een gekende groothandel in Hasselt, die destijds werd opricht door Michel Borzée en Mariette Vanspauwen. Toen zij in 2015 en 2016 overleden, nam hun zoon Benny het bedrijf helemaal in handen. Maar in 2018 werd kanker vastgesteld bij de toenmalige zaakvoerder, en na een strijd van 8 maanden overleed hij op 54-jarige leeftijd in maart 2019. Zijn zoon Jiri, die toen al 7 jaar in het familiebedrijf actief was, moest noodgedwongen als derde generatie de fakkel overnemen op 26-jarige leeftijd. Hoe is het nu, twee jaar later met hem gesteld?

“De start als bedrijfsleider is niet evident geweest”, blikt Jiri Borzée terug. “Ik had al enkele jaren ervaring en mijn vader heeft zich in de laatste maanden van zijn ziekte sterk bekommerd om de overdracht. Daarnaast heb ik een coach aan mijn zijde gehad, en ook mijn stiefmama heeft me erg gesteund. Toch was het snel duidelijk dat ik nog niet klaar was om het volledige gewicht op mijn schouders te dragen. Ik moest me bewijzen, en nog steeds trouwens. Zo was de relatie met het personeel niet zo eenvoudig. Zij kregen op enkele jaren tijd te maken met 3 generaties van zaakvoerders, wat uiteraard voor verandering en aanpassing heeft gezorgd. Intussen zijn een aantal van de oudere werknemers met pensioen gegaan en vervangen door nieuwkomers die zich snel geïntegreerd hebben. Dat heeft voor meer stabiliteit gezorgd. De samenwerking met leveranciers is altijd vlot blijven verlopen en ook met klanten zat het wel snor.”

Maskers
De coronacrisis zorgde nochtans voor bijkomende uitdagingen. “Omdat sectoren zoals de bouw en chemie, waar we sterk in staan met bedrijfskleding, zijn blijven doorlopen, konden we onze cijfers stabiel houden”, aldus nog Jiri. “Het verlies in andere segmenten hebben we gecompenseerd door zelf mondmaskers te gaan verdelen. We waren daar vroeg bij, wat natuurlijk een groot voordeel was. Ons bedrijf heeft dus al bij al een beperkte impact gevoeld van de crisis.”

Horeca
Jiri Borzée ziet de toekomst positief tegemoet. “Nu de horeca opnieuw opengaat, richten we ons met een specifiek aanbod op die markt. Voor B&B’s hebben we bijvoorbeeld een totaalpakket uitgewerkt, met kleding, matrassen, bedovertrekken, enzovoort. Er werd een extra collega aangetrokken om prospectie te doen voor deze nieuwe afdeling. We geloven hier dus sterk in.”

Op persoonlijk vlak heeft de zaakvoerder grote stappen gezet in de afgelopen twee jaar. “Klopt, ik heb veel bijgeleerd en sta nu veel sterker in mijn schoenen. Mijn dagtaak situeert zich niet meer tussen 9 en 5, maar dat moet ook niet. Ik doe dit met veel passie, en ben er dan ook graag constant mee bezig. Het is nu op volle kracht vooruit met Benjo en dat maakt het ondernemen alleen maar leuker.”