johan grauwels 4

Johan Grauwels: “De waarde van een netwerk moet je ook niet overschatten…”

Waar je tot voor kort haast geen enkel bedrijfsevenement kon bijwonen zonder Johan Grauwels tegen het lijf te lopen, is het -op een sporadische vermelding in De Bijzaak van HBVL na- redelijk rustig rond de voormalige directeur Communicatie en Netwerking van Voka Limburg. Maar kijk, de communicatie- en marketingspecialist is helemaal terug, en hoe... "Met de oprichting van mijn eigen zaak maak ik eindelijk een nooit-vervulde ambitie waar", zegt hij. "De bedoeling is om klanten waar ik een goede klik mee heb, resultaatgericht te adviseren rond al hun uitdagingen op vlak van marketing en communicatie. Met de bagage die ik doorheen de jaren heb opgebouwd, voel ik mij daar helemaal klaar voor."

Weinig mensen weten dat Johan Grauwels een gediplomeerd industrieel ingenieur is. "Ik ben dan ook nooit echt in die sector actief geweest", zegt hij. "Mijn eerste jobke was nog tijdens mijn studententijd, toen ik als freelance journalist en avondredacteur voor Het Laatste Nieuws aan de slag was..." Nadien volgden diverse functies in de marketing, communicatie en algemeen management, bij bedrijven als Soudal, Groep MSI, Hengelhoef en het Salvator/St-Ursulaziekenhuis. "Tot ik dan in 2005 een vacature zag bij Voka-Kamer van Koophandel Limburg, en daar het departement voor marketing en communicatie onder mijn hoede kreeg. Mijn focus lag altijd op het inhoudelijke: ons ledenblad en andere publicaties, persberichten, evenementen,... Een brede waaier, waarbij ik de lat steeds een tikje hoger heb gelegd. Het gaf wel een kick om nog meer lezers, inschrijvingen of een artikel op de voorpagina van de krant tot stand te brengen. Maar na 13 jaar botste ik ook op de limieten. Het werd steeds moeilijker om nog eens origineler en straffer uit de hoek te komen dan de vorige keer. En daarom vond ik het beter om andere oorden op te zoeken, zowel voor mezelf als voor de communicatie van Voka. Ik ben hen nog steeds ontzettend dankbaar voor wat ik heb mogen doen, voor de mensen die ik heb leren kennen en de resultaten die we samen hebben behaald."

Passie blijft
Na een lange verloving ging Johan Grauwels zijn geluk beproeven bij communicatiebureau Pubmarket. “Een huwelijk dat jammer genoeg geen lang leven was beschoren”, zegt hij daarover. “Er lagen nochtans mogelijkheden in de combinatie tussen mijn expertise op vlak van marketing en communicatie enerzijds, en het ruime netwerk dat ik in mijn Voka-jaren in de Limburgse ondernemerswereld had opgebouwd. Maar goed, het is anders uitgedraaid, ook wel door de coronacrisis.”

Johan Grauwels nam ruim de tijd om na te denken over zijn toekomst. “Ik kreeg af en toe de vraag van bevriende ondernemers en organisaties om hen een handje te helpen met bijvoorbeeld crisiscommunicatie of hun interne communicatie. Zo herontdekte ik dat mijn passie zich nog steeds daar bevindt. Vandaar ook de beslissing om deze diensten te gaan aanbieden vanuit een eigen bedrijfje. Ik koesterde al jaren de droom om zelf met een onderneming te starten, maar het was er nooit van gekomen. Tot nu dus…”

Johan Grauwels:

“Werken voor mensen die je kent is fijn, maar uiteindelijk telt nog altijd het resultaat dat je neerzet”

Opnieuw aan het feest?
Het is niet zo dat Johan Grauwels nu in de komende maanden alle kerstfeestjes en nieuwjaarsrecepties gaat afschuimen. “Nee, dat netwerken heb ik professioneel wel altijd graag gedaan, maar eerlijk gezegd heb ik het nadien niet gemist. Het behoorde tot mijn takenpakket om Voka Limburg te vertegenwoordigen, en onze leden vonden het ook wel fijn dat er iemand van ons de honneurs kwam waarnemen. Maar toch mag je de waarde van een goed netwerk niet overschatten. Mensen kunnen je kennen en leuk vinden, maar uiteindelijk draait het in een professionele relatie toch nog altijd om het resultaat dat je neerzet. Vandaar dat ik niet van plan ben om in te tekenen voor alle projecten die worden aangeboden, en een groot bureau met vele medewerkers wil uitbouwen. Nee, ik wil echt zelfstandigen, ondernemers en organisaties heel gericht helpen om eenvoudig en doeltreffend te communiceren. Daarbij zal ik zeker een beroep doen op jongeren die expert zijn in hun niche, zoals nieuwe media. De oude vos die samenwerkt met jong geweld om bij klanten te scoren: in zo’n structuur wil ik nog jaren het beste van mezelf geven!”