mariam nazaryan

Jong bureau uit Hasselt zet grote wereldvedetten in de markt

Wist je dat... de PR van het wereldwijd beroemde circus-theater Cirque du Soleil wordt verzorgd door een klein communicatiebureau uit Hasselt? Een knappe referentie voor Speak-Up, dat amper 4 jaar geleden werd opgericht door Mariam Nazaryan. Zij is een gepassioneerd ondernemer met een boeiend en inspirerend verhaal...

“Alles begon thuis aan de keukentafel”, vertelt Mariam. “Daar leerde mijn vader ons daar hoe we ons moesten redden in ’the university of life’. Hij gaf ons levenswijsheid mee. Uit eigen ervaring. Hij en mijn moeder kwamen in 2000 vanuit Armenië naar België. Ze waren overtuigd dat het ondernemerschap en hard werken, ons vooruit zouden helpen. Ondernemen was vanzelfsprekend, het zit in ons DNA. Logisch dus dat ik al op jonge leeftijd aan mijn pad begon te timmeren.” Hetzelfde gebeurde trouwens met Gor Nazaryan, haar broer. Hij richtte van nul het succesvolle Lommelse bedrijf Digoo IT Distribution op. De levenslessen van vader werden dus goed begrepen…

Lees ook: Broer Gor boekt succes met tweedehands IT-materiaal
“Als kind was mijn grote passie de muziek”, blikt Mariam terug. “Ik was zelf ooit kandidaat bij Eurosong for Kids. Dat leidde me uiteindelijk tot mijn eerste job bij Universal Music Belgium, waar ik als persverantwoordelijke werkte met artiesten als Billie Eilish, Angèle en André Hazes.”

Maar Limburg liet haar niet los. “Ik wilde graag terug naar waar ik me thuis voel, en dat is Limburg. Zo vervolgde ik mijn carrière als communicatieverantwoordelijke bij Stad Genk. Die ervaring wakkerde opnieuw het vuur aan om zelf te ondernemen. En dat gebeurde: Op mijn 23ste richtte ik Speak Up op, wat oorspronkelijk een nichebureau was in muziekpromotie. Maar de klantenportefeuille breidde steeds uit, ook naar andere spelers in de culturele sector en overheden. En zo groeiden we uit tot een communicatiepartner voor klanten als Stad Genk, Stad Hasselt, Cultuurcentrum, Z33, Helmut Lotti en nu dus zelfs Cirque du Soleil. Daar ben ik heel fier op. Want dat een wereldspeler als Cirque du Soleil voor een Limburgs bureau kiest, is voor mij het ultieme bewijs van onze kwaliteit én toewijding.”

Vandaag is het team van Speak Up met 3 vaste medewerkers en 5 freelancers. “We groeien gestaag en bouwen ons aanbod verder uit”, aldus de zaakvoerder. “De nieuwste pijler is corporate communicatie. We gaan dus Limburgse KMO’s ondersteunen in het vertellen van hun verhaal naar de buitenwereld. Het is dikwijls indrukwekkend wat ze allemaal realiseren, maar veel van deze prestaties blijven jammer genoeg onder de radar. Er is nog veel potentieel in Limburg om dit allemaal in de schijnwerpers te plaatsen en een podium te geven!”

Speak Up wil dat op een creatieve manier doen. “Ik kan mijn achtergrond in muziek en cultuur goed gebruiken om -net zoals in de hele entertainmentsector- de creatieve vertaalslag naar de bedrijfswereld te maken”, zegt de 28-jarige zaakvoerder. Bedrijven die al voor Mariam en haar team hebben gekozen, zijn onder meer bouwbedrijf Vanderstraeten (VDS), Kambukka (drinkbekers) of Kingspan Unidek.

Een mooi parcours dus. En ook privé heeft Mariam nog ambities. “Ik ben niet alleen ondernemer, maar ook mama van een zoontje van 7 maanden. Een nieuwe rol die me nog meer drive geeft dan ooit….”