Luc Hooybergs werkte maar liefst 29 jaar bij Nike, waarvan 11 jaar op internationaal niveau. Hij was ook geruime tijd in de VS gestationeerd om zowel operationele als logistieke operaties in goede banen te leiden. In die periode zag hij de omzet van de multinational groeien van 5 naar 85 miljard omzet. “Een prachtige omgeving om veel bij te leren”, zegt hij. “Je werkt samen met veel goede leiders en neemt van ieder van hen wel een aantal positieve punten mee. Ik ben trots op de bagage die ik daar heb meegekregen en die ik nu ten dienste kan stellen van KRC Genk.”
Een overstap van het hart. “Ik was al heel lang supporter van de club, en was dan ook vereerd toen Peter Croonen me vroeg om als CEO het stuur in handen te nemen. In de 10 maanden dat ik hier nu ben, heb ik vooral veel verkennende gesprekken gevoerd. Ik heb de tijd genomen om het voetballandschap en de details van de club te leren kennen. Het is op die basis dat ik -samen met het team- de strategie heb uitgetekend om onze ambitieuze doelstellingen op lange termijn te behalen.”
Elk jaar Europees
Het sportieve luik van de club is de sleutel tot toekomstig succes. “Ik baseer me graag op de Europese index van alle profclubs”, legt Hooybergs uit. “We zijn afgelopen seizoen flink gestegen op deze ranking, uiteraard door de sterke prestaties in de reguliere competitie. Bekijken we de evolutie over de diverse jaren heen, zien we een heel grillige curve voor KRC Genk. De Europese teams met meer consistentie, zeg maar de top 50, zijn in verhouding veel groter geworden. De kloof is dus toegenomen, ondanks onze hoogste ranking ooit. En wat zien we? Dat dit samenhangt met de budgetten die er beschikbaar zijn. We hebben zelf onze inkomsten in de laatste 10 jaar zien verviervoudigen, van 25 naar 100 miljoen euro. En nog lopen de grote jongens van ons weg. Het komt er dus op aan om via consistentie in onze sportieve prestaties, de inkomsten gelijkmatig te doen groeien. Dat betekent concreet dat we als doel moeten stellen om elk jaar een Europese groepsfase te halen. Meer inkomsten via de verkoop van truitjes of omzet aan de toog is goed, maar de meest impactvolle hefboom komt uit deelname aan Europese bekertornooien. En uit transfers. Dus allebei gebaseerd op sportieve successen. En daar moeten we aan werken.”
Om de groei nog te versnellen en de stabiliteit op langere termijn te verzekeren, gaat KRC Genk op zoek naar extern kapitaal. “We hebben van onze Algemene Vergadering het mandaat gekregen om een nv op te richten waar we een minderheidsaandeel van kunnen verkopen aan een externe investeerder. We merken dat de groeiende clubs in het buitenland stuk voor stuk een kapitaalinjectie verwelkomen om hun positie op de Europese rankings minstens te handhaven. Met de vzw (die vandaag de volledige controle heeft) blijven we meerderheidsaandeelhouder in de nv. We zoeken dus private equity om onze ambities qua stenen (infrastructuur) en benen (spelerskern) te versterken, zonder dat die partner de controle over de club krijgt.” (En zo dus ook zijn eigen commerciële belangen, zoals de ROI, kan vooropstellen.)
Het is duidelijk dat Luc Hooybergs in dat kader de club zo aantrekkelijk mogelijk wil maken om de ideale huwelijkspartner aan te trekken. “Waar kijken zo’n investeerders naar? Naar de professionele infrastructuur, het professionalisme van de jeugdwerking, het enthousiasme van de achterban, de gemiddelde transferinkomsten, enzovoort. Het is op al deze facetten dat we al goed zitten. Maar de lat moet hoger. Zeker omdat de economische en demografische toekomst van ons leefgebied, hier in Genk, niet al te rooskleurig zijn, moeten we op andere manieren onze groei en boost geven.”
2 doelstellingen
Concreet stelt Hooybergs 2 doelstellingen voorop: “Elk jaar een Europese groepsfase spelen. En financieel gezond blijven. Bijvoorbeeld door elk jaar ten minste één van onze zelf opgeleide spelers te transfereren naar een Big 5-topcompetitie. Dat zijn de parameters waar ik in geloof om op lange termijn de nodige consistentie te bereiken.”
Nog meer concreet: de sportieve stabiliteit zal worden ondersteund met een organisatorische koerswijziging. “Er komt een Football Leadership Team van 5 specialisten die doorheen de hele club, dus ook in de jeugdacademie, hard zullen werken aan alle verbeterpunten. Er zijn een aantal signalen die aangeven dat er nog groeimarge is, bijvoorbeeld het missen van de titel, de degradatie van Jong Genk, de jeugdteams die voor het eerst in Play Off 2 moesten aantreden, enzovoort. Dat gaan we goed analyseren, en als team dit vastberaden aanpakken. Zo komt er bijvoorbeeld naast een teamcoach ook een individuele begeleiding van elke speler, ook in de jeugd. Dit moet er toe leiden dat KRC Genk een vaste waarde wordt, zeg maar top 3 in België en ook op Europees niveau stabiel kan meedraaien in de top 50.”
Werk aan de winkel!