Nog geen 6% van de Limburgse werknemers geeft aan dat ze actief op zoek zijn naar een nieuwe job. Dat cijfer staat in schril contrast met zij die in feite wel ontslag zouden willen nemen, maar de stap niet durven zetten (bijna 24%). Het aantal ligt in Limburg hoger dan het Belgische gemiddelde (22%).
“Ondanks de vele kansen op de arbeidsmarkt vertaalt het ‘gouden kooi-fenomeen’ zich nauwelijks in externe jobmobiliteit van werknemers” zegt professor Van den Broeck, die het onderzoek uitvoerde in opdracht van Tempo Team. “Wie zijn medewerkers wil behouden, kan meer inzetten op affectieve betrokkenheid. Werknemers blijven dan niet voor de voordelen, maar omdat ze zich echt verbonden voelen met hun werk en werkgever.”
De helft heeft plezier
Met die goede vorm van betrokkenheid zit het voor bijna de helft van de Limburgse werknemers (47%) wel prima. Zij voelen een sterke band met de organisatie waarvoor ze werken. Ongeveer 43 (minder dan elders in het land) geeft aan tot het eind van hun loopbaan bij hun huidige werkgever te willen blijven. Iets meer dan de helft van de Limburgers (53%, of 5 minder dan het nationale gemiddelde) gaat met plezier werken.
15% zegt: ik tel af om naar huis te kunnen
Een kwart van de werknemers (25%) zegt vastgeroest te zijn in zijn job en 15% geeft zelfs toe ‘maar iets te doen op het werk en de uren af te tellen tot men naar huis kan’. Zowat 17% van de Limburgers verveelt zich op het werk, maar blijft de job doen omwille van de werkzekerheid.
Wim Van der Linden van Tempo Team heeft een verklaring: “Systemen zoals de automatische loonindexering, anciënniteit en opzegtermijnen zorgen ervoor dat mensen minder snel van werk veranderen. Wanneer hun loonpakket, werkzekerheid en opgebouwde anciënniteit, belangrijker worden dan hun werkplezier en persoonlijke ontplooiing, dan geraken werknemers gevangen in een gouden kooi. Dit belemmert de mobiliteit op de arbeidsmarkt, waardoor vacatures moeilijker ingevuld raken. Daarnaast verliezen bedrijven ook intern potentieel. Het gebrek aan motivatie en betrokkenheid zorgt voor minder productiviteit en een hoger risico op ziekteverzuim, wat uiteindelijk kan leiden tot langdurige uitval. De gouden kooi leidt dus tot gemiste kansen voor zowel werknemers als werkgevers.”