De groei van elk bedrijf wordt soms afgeremd door ongemotiveerde of slecht geplaatste werknemers. Hoe pak je dat probleem aan?
Julie Follet, een ervaren interim-manager en sales consultant, heeft tijdens haar verschillende opdrachten geleerd hoe belangrijk het is om medewerkers te motiveren. In een gesprek met Boudewijn Dupont van 3W legt ze uit hoe je dat aanpakt.
Motivatie
“Wat ik keer op keer zie, is dat er binnen een bedrijf een aantal goede mensen zitten, een aantal die minder goed presteren, en een aantal gedemotiveerde mensen. Wanneer ik dan aankom als consultant of interim-manager is hun reactie bij aanvang: ‘Zij gaat ons nu eens komen vertellen wat we moeten doen.’
“Wat ik dan probeer te doen is met alle stakeholders samen te zitten. Uiteraard praat je met het management. Wat zouden ze graag zien gebeuren? Maar ik spreek ook zo veel mogelijk mensen in het bedrijf, en het zou je verbazen wat zij weten over hoe het eraan toegaat. Ze hebben veel kennis over de situatie, over de dagelijkse problemen, maar vaak hebben ze niet de macht om er iets aan te doen, omdat ze geen leidinggevende functie hebben. Of ze zijn er te emotioneel bij betrokken om goed uit te leggen wat er aan de hand is, en om te denken in oplossingen.”
Iedereen moet betrokken worden
Op basis van haar gesprekken met alle stakeholders maakt Julie vervolgens een plan. Doordat iedereen gehoord is, wordt het plan veel beter ondersteund dan wanneer het ’top down’ opgelegd zou worden. “Iedereen zal erachter staan en het zal op een positieve manier worden geïmplementeerd. En daardoor zal het uiteindelijk succesvol zijn. En dat is echt leuk.”
Als het kan, probeert Julie ook contact te hebben met de klanten. “Wat de klant nodig heeft en wil, daar verdient het bedrijf uiteindelijk geld mee.”
Denken op lange termijn
Als interim-manager probeert Julie ook altijd de basis te leggen voor groei op lange termijn. “Ik doe een lange ronde van interviews met alle stakeholders, dus niet alleen het management, maar ook de mensen die in het bedrijf werken, en de klanten. Wat hebben ze nodig? Wat houdt hen ’s nachts wakker? Waarom zouden ze jou of een ander bedrijf kiezen? Wat doet competitie? En dan breng ik de situatie in kaart en kijk ik waar het potentieel zit.”
Op basis van die input schrijft Julie een nieuwe strategie en een tactisch plan uit. “Dat is geen theoretisch plan, maar iets actiefs dat je meteen kunt implementeren. Er staat in wie wat doet en wanneer. Wat willen we bereiken?”
Omdat Julie met alle belanghebbenden en werknemers heeft gesproken, wordt ook dit plan echt door iedereen ondersteund. “Wat ik elke keer weer zie, is dat de omzet stap voor stap stijgt als zo’n plan geïmplementeerd wordt. En het is voor mij belangrijker dat die groei op lange termijn er ook is. Als interim-manager ben je er niet alleen voor quick wins maar ook voor de lange termijn.”
Bekijk hier het hele gesprek met Julie Follet, of luister naar de podcast.