laurent licata

Laurent Licata is dé Limburgse laureaat

Licata Vini uit Diepenbeek is uitgeroepen tot Limburgse KMO van het Jaar. Het Spelhuis uit Zonhoven mag zich (twee jaar lang) de meest Beloftevolle Limburgse KMO noemen. Unizo Limburg maakte de winnaars woensdagavond bekend tijdens een awardshow in het Corda Theater.

Omdat KMO's de motor vormen van onze economie (goed voor bijna 70% van de tewerkstelling) reiken Unizo Limburg en zijn partners elke twee jaar een award uit aan een KMO die er bovenuit steekt op vlak van diverse parameters, zoals financieel beleid, innovatie, personeelsbeleid en marketing.

De hoofdprijs gaat deze keer naar wijnhuis Licata Vini. "Het familiebedrijf realiseerde in het coronajaar 2020 zijn beste jaar in zijn 42-jarige bestaansgeschiedenis", weet jury- en Unizovoorzitter Geert Lambrechts. "Opmerkelijk, gezien de sluiting van de horeca gedurende meer dan 7 maanden wegens de coronacrisis. Daarenboven blijft Licata Vini zichzelf continu heruitvinden. Zo was het bedrijf voorloper met een webshop (2003), social media (2009), mobiele website (2012), database gedreven marketing (2010) en artificiële intelligentie (2020). We overhandigen Laurent en zijn team dus met veel trots de award voor de Limburgse KMO van het Jaar én we hopen dat hij als vertegenwoordiger van Limburg, eind november ook als nationale winnaar uit de bus komt.”

Het is maar een spel!
Naast de KMO van het jaar reikte Unizo Limburg ook een award uit voor de meest Beloftevolle KMO van het Jaar. Deze prijs gaat naar het ondernemerskoppel Sven Croughs en Sarah Beusen van Het Spelhuis uit Zonhoven. “Met Het Spelhuis ambiëren we om mensen terug samen rond de tafel te krijgen en gezellig iets te doen”, aldus het duo. “In totaal hebben we meer dan 10.000 verschillende producten, waaronder meer dan 5.000 spellen en ruim 2.000 puzzels. Onze grootste markten zijn België en Nederland, daarna Duitsland en Frankrijk en de andere lidstaten van de EU. Het winnen van deze award maakt ons heel trots en motiveert ons voltallige team om nog harder te werken.”

Het Spelhuis gaat overigens op zoek naar extra financiering om sneller te groeien. Er wordt een campagne opgestart via WinWinner. “Via dit platform kunnen particulieren investeren in Het Spelhuis door middel van een winwinlening of de crowdlening”, legt Sarah uit. “Men kan al investeren vanaf 500 euro aan een mooi rendement!” Wie interesse heeft kan (vanaf vrijdag) deze link volgen.