Creneau tekent Cordaat on the Beach
Niet ter zee of in de lucht, maar Terland zal de horeca-hotspot heten van het nagelnieuwe Terhills Resort in Dilsen-Stokkem.… Lees meer
Open innovatie en co-creatie zijn de nieuwe toverwoorden die elke business een versneld groeitraject moeten garanderen. In de praktijk blijkt dat echter sneller gezegd dan gedaan.
Om deze begrippen in hun eigen bedrijf concreet te kunnen toepassen, organiseerden VKW Limburg en de UHasselt, onder leiding van prof. Wim Vanhaeverbeke, zopas een intensief 4-daagse training voor KMO’s. In die tijd werden ze helemaal ondergedompeld in de mogelijkheden om processen van open innovatie en co-creatie toe te passen.
Consultant Matty Paquay en Koen Vanbrabant, CEO van Di Legno in Genk, kwamen praktijkvoorbeelden uit de doeken doen. “Ondernemers weten vaak zeer goed hoe hun bedrijf technisch werkt, maar niet volgens welke principes de firma economisch draait en hoe, met andere woorden, hun businessmodel in elkaar zit,” stelt Matty Paquay. “Het is pas als je een goed zicht hebt op hoe dit juist functioneert, dat je kan werken aan de evolutie ervan.”
De praktijkervaring werd aangereikt door Koen Vanbrabant, die bij Di Legno de laatste jaren een belangrijke verandering heeft ondergaan. Matty en Koen lieten over één aspect alvast geen twijfel bestaan: de leiderschapsrol van de ondernemer tijdens het hele strategische ontwikkelingsproces is essentieel. “Het leiderschapstalent van de ondernemer is niet alleen nodig op het inhoudelijke vlak, maar ook op het empathische. De bedrijfsleider moet zijn medewerkers immers meenemen doorheen de verschillende fasen van een
strategisch veranderingstraject. Bij open innovatie moet hij ditzelfde traject ook afleggen met
zijn externe partners.”
De deelnemers van de opleiding konden dit praktijkinzicht appreciëren. Ingrid Pollers van Radiant Color in Houthalen-Helchteren: “Ik leer van het Di Legno-verhaal opnieuw dat mensen het verschil maken. Open innovatie vraagt passie, empathie en vertrouwen tussen mensen. Interessante partners en opportuniteiten komen pas voorbij als je ze wil zien!”
Niet ter zee of in de lucht, maar Terland zal de horeca-hotspot heten van het nagelnieuwe Terhills Resort in Dilsen-Stokkem.… Lees meer
Een brochette voor op de barbecue, een gepaneerde filet of een maiskip uit de diepvries? Welke kip- of kalkoenproducten u… Lees meer
Perspectief. Dat hebben onze ondernemers nu nodig om met enig vertrouwen de economische relance in te zetten. Dat zegt Johann… Lees meer
Glocom, de projectafdeling van Veldeman Bedding uit Oudsbergen, heeft 2 grote contracten in de wacht gesleept. Niet alleen mogen de… Lees meer
Abo Global, het bedrijf uit Beringen dat wordt geleid door Jeffrey Alenus, heeft Bart Jacobs aangetrokken als Group Finance &… Lees meer
Reageer op dit bericht
Graag een reactie plaatsen op dit bericht? Registreer je dan nu op made-in.be
Heb je al een Made in-account?
Klik dan hier om in te loggen