one inch whale

Limburgs groeibedrijf stapt in joint venture

One Inch Whale, een Limburgs onderzoeksbureau naar consumentengedrag, gaat een fusie aan met het Antwerpse Color Navigator. Door de intensifiëring van de samenwerking krijgen klanten wetenschappelijke adviezen over de kleuren die ze moeten gebruiken voor hun marketingtoepassingen.

Research & Visual Nudging: zo heet de joint venture tussen het Hasseltse bedrijf One Inch Whale en Color Navigator. Anderhalf jaar geleden kwam het al tot een samenwerking, die nu dus wordt verdergezet met de oprichting van een nieuwe onderneming. Daarbij wordt de expertise van beide structureel gebundeld. Jasper Scheir en Wim Hamaekers van One Inch Whale zijn bedreven in datagericht marktonderzoek en consumentengedrag. Ze maken voorspellingen aan de hand van wetenschappelijk onderbouwde modellen. Hun Antwerpse partners van Color Navigator zijn dan weer gespecialiseerd in het onbewuste effect van kleuren op het consumentengedrag. De nieuwe joint venture zal dus bijvoorbeeld kunnen voorspellen welke kleur van verpakking het meeste kans biedt om de verkoopcijfers van een nieuw product te stimuleren.

“We brengen het onbewuste consumentengedrag in kaart, en geven aan hoe je met de juiste visuele communicatie en hiërarchie, het consumentengedrag en aankoopbeslissingen kan beïnvloeden", zegt Wim Hamaekers van Research & Visual Nudging. "Deze aanpak is baanbrekend en uniek in de wereld. We hebben intussen grote multinationale merken en KMO’s in ons klantenportfolio. Dat is voor ons het ultieme bewijs onze benadering aanslaat.”

“Met Research & Visual Nudging kunnen we meetbaar aantonen wat de impact is van kleurenkeuzes op de resultaten", vult Thierry Lescrauwaet aan. "Deze nieuwe joint venture is erin geslaagd om een deel van de code van NeuroMarketing te kraken. En dat gaan we nu in de praktijk brengen."