Limburgse communicatiesector kreunt onder crisis

De bezuinigingen bij overheden en bedrijven treffen ook de Limburgse communicatiebedrijven. Dat blijkt uit een rondvraag bij enkele grote en kleine bureaus. Toch slagen ze er in te overleven. “Maar het is wel met trekken en sleuren,” aldus Jeroen Bloemen van Impuls.

De crisis heeft de voorbije weken serieus huisgehouden in de sector van de communicatiebedrijven. Begin augustus hield het communicatiebureau Alert uit Lanaken het voor bekeken. De zaakvoerder trok na 15 de stekker uit het bedrijf met negen werknemers. De economische conjunctuur, de hoge loonkosten en een ondernemersonvriendelijk overheidsbeleid speelden een rol in de beslissing. De voorbije maand werd in Diest de grafische groep Tuerlinckx failliet verklaard. De groep Tuerlinckx was niet alleen actief als drukker, maar ook uitgever van de magazines Primeur en Imago. Bij het faillissement verloren 70 mensen hun baan.

Bruno.LeyssensGedaald
Volgens Bruno Leyssens van RCA (foto boven) zijn de communicatiebudgetten zowel bij de bedrijven als bij de steden en gemeenten gevoelig gedaald. “In de traditionele media spreken we over een omzetdaling van ruim 25 procent, bij de budgetten voor citymarketing, is de daling nog groter.” Het is moeilijk daar een cijfer op te pakken maar Bruno Leyssens spreekt over meer dan de helft. “We hebben dat gelukkig kunnen compenseren, onder meer met grotere overheidsopdrachten, waar weinig verschil is met vorig jaar. En door volop de kaart te trekken van nieuwe vormen van communictatie, zoals online communicatie en social media.”

Jeroen Bloemen“De sector gaat door een moeilijke periode,” zegt ook Jeroen Bloemen van het communicatiebureau Impuls (foto onder). “Overheden houden de vinger op de knip, bedrijven besparen waar het kan.” Volgens Jeroen Bloemen is het in die omstandigheden belangrijk een goed uitgebalanceerde portefeuille te hebben. “Openbare besturen mogen dan wel besparen op hun communicatiebudget, de contracten zijn meestal wel van langere duur en zorgen op die manier voor brood op de plank.”

Niche
Om door de crisis te spartelen gaan de communicatiebureaus op zoek naar nichemarkten. “Dat is de reden waarom wij tot nu toe nog niet veel gemerkt hebben van de crisis, maar we zien wel dat onze klanten meer willen voor hetzelfde geld,” zegt zaakvoerder Jean-Pierre Breels van het communicatiebureau Pubmarket, dat momenteel 45 mensen in dienst heeft. “Wij hebben momenteel vooral klanten in de sectoren retail en foodservice waarvoor we de volledige communictatietraject verzorgen.”

Als zaakvoerder van het relatief kleine communicatiebureau MTSS-Marketing Tools and Sales Support heeft Werner Couck vooral in de periode 2009-2010 het aantal investeringen in communicatie zien kelderen. “Dat was geen daling met percenten maar een kwestie van hele budgetten die werden geschrapt. In een poging om te besparen op de kosten schrapten bedrijven hun complete communicatiebudget, zeker als ging om communicatie van bedrijf tot bedrijf.” Volgens Couck trekt de markt echter stilaan terug aan. “Bedrijven hebben op alles bespaard waar ze op kunnen besparen. Nog meer besparen is sluiten en stilaan groeit terug de behoefte om te communiceren.”