Met toespraken van de Genkse burgemeester Wim Dries, de Limburgse gouverneur Jos Lantmeeters en de CEO van Port of Limburg, Benjamin Hermans, was een straffe line-up samengesteld om de feestelijkheden body te geven. Een uitermate geboeid publiek van zo’n 250 notabelen was verheugd om de officiële start van onze haven vanop de eerste rij te mogen meemaken.
Intussen is de containerterminal al 3 maanden aan het proefdraaien. Er werd al 75.000 TEU verscheept, met als doel om te evolueren naar 350.000 TEU per jaar.
Hoe ze dat gaan doen? “We richten ons op slimme connectiviteit, wat betekent dat er gefocust wordt op dagelijks vertrekken, vaste slots in de zeehaventerminals en de inzet van innovatieve technieken om de efficiëntie te verbeteren”, zegt Benjamin Hermans. “Zoals bijvoorbeeld de implementatie van een volledig geautomatiseerde gate, waardoor de terminaltijd voor vrachtwagens wordt verkort.”
Op batterijen
In primeur kreeg het aanwezige publiek het nieuws dat Port of Limburg vanaf volgende week twee gloednieuwe, state-of-the-art binnenvaartschepen in de vloot opneemt, die klaar zijn om batterij-elektrisch te varen, tot vier lagen containers kunnen vervoeren en de uitstoot terugbrengen tot een tiende van de klassieke binnenvaartschepen. Bovendien worden deze schepen op afstand bestuurd vanuit een controlecentrum aan wal, waardoor ze semi-autonoom kunnen varen. “Deze binnenvaartschepen zijn een voorbeeld van wat wij bedoelen met groene connectiviteit: een combinatie van efficiëntie- en duurzaamheidswinst”, stelt de CEO, die ook andere troeven als veiligheid en beveiliging aanhaalt.
Samen groeien
“We hebben deze terminal gebouwd met onze klanten en toekomstige klanten in gedachten: sneller, betrouwbaarder, slimmer én groener. Het logistieke landschap verandert snel, maar wij zijn klaar om de lead te nemen. We antwoorden niet enkel op de noden van vandaag, maar anticiperen op de vragen van morgen” aldus CEO Benjamin Hermans.