1000035828

Limburgse ondernemers in Japan: “Dynamiek in de groep versterkt je eigen bedrijf”

Unizo Limburg bracht met een groep van 40 ondernemers onlangs een tiendaags bezoek aan Japan. Zowel Tokio, Kyoto, Hiroshima als Osaka stonden op de agenda. De deelnemers waren zeer enthousiast. Ze kregen een cocktail van persoonlijke en professionele ervaringen voorgeschoteld die ondernemers als Tasso Limneos (Victus Sales), Jesse Claes (Medialife) en Hubert Bijnens (ARO-group Architectuur) nog lang zal bijblijven.

“Hun manier van samenleven is heel inspirerend”, vindt Tasso Limneos, zaakvoerder van Victus Sales in Genk. “Er zijn heel veel regels, en iedereen houdt zich daar strikt aan: op tijd komen, respect tonen, oversteken als het groen is, elke job met veel toewijding uitoefenen… Knap! Neem nu de lopers die toeristen in een riksja doorheen de stad loodsen. Het is afzien, zo’n 30 kilometer per dag een kar vooruit trekken, door weer en wind. Op elk afgesproken punt stoppen ze even voor foto en geven ze uitleg over de bezienswaardigheden. Dag in, dag uit, steeds met de glimlach… Respect!”

Beleving doet verkopen
Ook professioneel heeft Tasso Limneos veel opgestoken. “Vanuit marketing en sales valt het op dat Japanners werkelijk alles doen om de aandacht van de klanten te trekken. Ze prikkelen alle zintuigen door het gebruik van felle kleuren, geluiden, versieringen, opvallende kleding, enzovoort. De manier waarop ze hun producten presenteren, is zeker zo belangrijk als de inhoud. De omkadering, de vorm, het creëren van een beleving: daar doen ze hun uiterste best voor en maken ze het verschil mee. Als klant is het aangenaam om die aandacht te krijgen, wat leidt tot rendement voor de verkoper.”

Ervaringsuitwisseling
De zaakvoerder van Victus Sales was ook erg in zijn nopjes over de medereizigers op de Japan-trip van Unizo Limburg. “Je ontmoet op een informele manier veel ondernemers uit diverse sectoren, die stuk voor stuk straffe verhalen over hun business te vertellen hebben. Je leert daar als jonge ondernemer enorm veel van bij. Ik heb goed geluisterd naar tal van tips en raadgevingen van ervaren bedrijfsleiders, en ga daar zeker gebruik van maken om mijn eigen business te verbeteren.”

Jesse Claes, mede-zaakvoerder van Medialife, sluit zich daar bij aan. “Ongeacht de sector gaat iedere ondernemer anders om met zijn zaak. Op een reis als deze heb je de mogelijkheid om naar de diverse verhalen te luisteren, en op een ‘natuurlijke manier’ te babbelen over de uitdagingen en valkuilen die iedereen in de dagelijkse praktijk meemaakt.”

“Ongelooflijk vriendelijk”

Hubert Bijnens van ARO-group Architectuur, is een vaste deelnemer op de ondernemersreizen van Unizo Limburg. Ook hij was in de ban van wat de Japanners hem voorschotelden. “Op professioneel vlak was ik een beetje verward”, bekent hij. “Ze zijn hier altijd heel strikt en handelen volgens plan, maar op vlak van architectuur lijkt het soms een zooitje. Neemt nu de Tokio Tower, dat is gewoon een kopie van de Eiffeltoren, met dan daarnaast een laag gebouw in een heel andere stijl. Voor de rest is Japan één lange lintbebouwing. Dan ligt het peil van de architectuur bij ons op een hoger gemiddelde, vind ik.”

Over de Japanners zelf heeft Bijnens een eigen mening: “Ze zijn ongelooflijk vriendelijk. Ze knikken altijd instemmend en lachen met alles. Maar: ik geloof ze niet. Het ziet er vaak te gemaakt uit, alsof ze een rol spelen, maar niet oprecht blij of gelukkig zijn. Beetje vreemd.”
Net zoals bij de andere Unizo-reizen is de architect opgetogen over de interactie bij de deelnemende ondernemers. “Het publiek was heel divers: van jonge starters over gevestigde waarden, met veel personeel of niet, en dit in uiteenlopende sectoren. Die mix maakte het net interessant.” Hubert Bijnens heeft tot slot nog een pluim voor de organisatie. “In een ver land als Japan is het noodzakelijk om begeleid te worden door mensen die de taal spreken en vertrouwd zijn met de culturele gebruiken. De lokale vertegenwoordiging van Alk Reismakers (gidsen Bernard Catrysse, Fien Gaens en Ying) moesten voortdurend schipperen tussen de rigide regels en afspraken met de Japanners en de flexibele wensen van de deelnemers en het fluctuerende tijdschema. Een fragiele evenwichtsoefening die veel vakmanschap en ervaring vereist. Chapeau, want dat maakte deze reis echt de moeite.”