Limburgse start-up doet Artis Historia herleven

Wie ouder is dan pakweg 35 jaar, kan er zeker van meespreken: de hoogdagen waarin je op verpakkingen van allerlei producten punten kon vinden van Artis Historia. Die punten kon je vervolgens ruilen voor prenten om in te kleven in boeken en verzamelmappen over educatieve onderwerpen. De uitgeverij Artis Historia hield het concept begin jaren 2000 voor bekeken. In 2003 werd het bedrijf nog verkocht aan de Nederlandse groep ECF, maar in 2004 ging het failliet.

artis historiaMaar... Artis Historia is back! Limburger Philip Gielkens zal met zijn start-up een doorstart maken. Vanaaf 9 september zullen de punten van Artis Historia opnieuw op tal van merkproducten te vinden zijn. Het concept blijft ongewijzigd: de punten kunnen ingeruild worden voor prenten en stickers die passen in voorgedrukte educatieve boeken. Ook kookboeken en andere naslagwerken zullen te verkrijgen zijn. Er komt ook een uitgebreid digitaal platform, waarop consumenten via spelletjes en andere toepassingen punten kunnen verzamelen.

philip gielkensHet bedrijf gaat van start op de Corda Campus in Hasselt. Logisch, aangezien er ook een lening van LRM mee gemoeid is. "We zullen er zeker voor werkgelegenheid zorgen," zegt Philip Gielkens, een geboren Bocholtenaar. "De ambitie is groot. Als je kijkt naar het succes van de Panini-stickers, die helemaal terug hip zijn, moet dat met de Artis Historia-punten ook lukken."