calculus lissabon

Limburgse start-up hield Songfestival in de ether

Als er wereldwijd zo'n 180 miljoen mensen naar een tv-programma kijken zoals het Eurovisiesongfestival, dan mag er niks mislopen. Stel u voor dat de stroom zou uitvallen... Om alle parameters van het energieverbruik grondig te monitoren, deed de organisatie een beroep op een start-up uit Zutendaal: Calculus.

Organisatoren van mega-events zoals de finale van de Champions League, Rock Werchter of het Eurovisiesongfestival nemen voor hun stroomvoorziening geen enkel risico en gaan daarvoor in zee met het Vlaams-Brabantse The Powershop. Deze leverancier van energiesystemen, zoals generatoren, schakelt op zijn beurt de mannen van Calculus in, een start-up uit Zutendaal die een monitoringsysteem hebben ontwikkeld om energiebronnen op te volgen, het verbruik nauwkeurig te meten en een alarm te genereren als bijvoorbeeld het brandstofniveau of de olie-temperatuur een kritische grens bereikt.

De samenwerking tussen Calculus en The Powershop werkt blijkbaar zo goed dat ze samen de dienstverlening en de verwerkingsalgoritmes van data verder gaan uitbreiden. Hierdoor moet het mogelijk worden om het energieverbruik op events drastisch te doen dalen. Ook het Vlaams agentschap voor innovatie en ondernemen (VLAIO) gelooft in de slaagkansen van het project en heeft een subsidie toegekend als ondersteuning.

Zaakvoerder Rob van Dun heeft met zijn bedrijf nog heel wat andere projecten in petto, vooral gebaseerd op het meten van technologische processen (Internet of Things).