Mohamed Boussabat is een 28-jarige Genkenaar, geboren en getogen. Hij studeerde voor luchtvaartingenieur in Brussel en startte zijn carrière in de IT-sector. “Maar mijn dromen lagen elders”, vertelt hij. “In 2023 heb ik Lasouss opgericht, een merk dat arganolie op de markt brengt. De interesse is terug te brengen naar mijn persoonlijke familiegeschiedenis en de eeuwenoude tradities in het verwerken en gebruiken van de arganolie. Het is een natuurlijk product dat al generaties lang een centrale rol speelt binnen mijn familie. Elk jaar tijdens de zomervakanties reisden we naar Marokko, waar ik samen met mijn broer en zussen kon zien hoe onze oma, tantes en nichten met veel liefde, vakmanschap en toewijding de argannoten verwerkten tot pure olie. Dit gebeurde in het dorp Ait Igass waar onze roots liggen, in de regio Souss, de inspiratiebron voor de naam van ons merk.”
Mohamed heeft er grote plannen mee. “Wat voor velen misschien slechts een verzorgingsproduct is, betekent voor ons veel meer: de verwerking van de olie is een cultureel ritueel, een vorm van zorg, verbondenheid en overlevering van kennis. Arganolie werd bij ons thuis gebruikt voor huidverzorging, haarverzorging én in de keuken, altijd met het volste respect voor de natuur en de tradities van onze voorouders.”
“Met Lasouss wil ik, samen met mijn team, deze rijke traditie verderzetten en delen met het grote publiek. Niet alleen door kwalitatieve arganolie aan te bieden, maar ook door het verhaal erachter te vertellen. We willen laten zien dat het om méér gaat dan een product, het is een stukje erfgoed. Onze missie is dan ook om een brug te slaan tussen generaties, tussen continenten en tussen culturen, op een eerlijke, duurzame en trotse manier.”
Lasouss is gevestigd in C-mine Crib in Genk en bouwt van daar uit aan een grootschalig, internationaal netwerk om de arganolie te commercialiseren.