Bedrijven die meer exporteren versterken hun concurrentiepositie. Hun winstgevendheid verhoogt naargelang hun internationale activiteiten toenemen. Dat blijkt uit een enquête bij 150 Limburgse bedrijven die Voka Limburg liet uitvoeren door de Universiteit Hasselt.
Limburg is een exportprovincie: ruim 75% van wat bedrijven hier produceren, gaat de grens over. Internationalisatie vormt een steeds belangrijker onderdeel van de algemene strategie van tal van ondernemingen. “De Limburgse exportenquête leert ons veel over de sterktes en zwaktes van het beleid rond internationalisering en export bij Limburgse bedrijven,” aldus Johann Leten van Voka.
Een eerste vaststelling is dat steeds meer dienstenbedrijven de grens oversteken. “Een product verkopen in het buitenland is moeilijk, maar er een dienst slijten vraagt meestal nog een veel grotere aanpassing,” aldus prof. dr. Piet Pauwels van de UHasselt (rechts op de foto).
Uit de resultaten blijkt verder dat exportsucces stoelt op innovatieve producten of diensten. “En daar is in Limburg geen gebrek aan,” weet Pauwels. “Procentueel zijn er meer high-tech dan low-tech producten. Anderzijds is een succesfactor ook de sterkere, meer innovatieve en creatieve marktbenadering. En dat blijkt wel eens de achilleshiel. Men is -met name in vergelijking met concurrenten- sterker in product- en prijsbeleid, maar zwakker in communicatiebeleid. Slechts 18% van de bedrijven versterkt haar exportbeleid bovendien door investeringen in e-commerce.”
Marketing
Er wordt een grotere bereidheid vastgesteld om aan export te doen. Zo’n 65% van de bedrijven geeft aan meer omzet in het buitenland te verwachten in de toekomst. De belangrijkste acties om dit te bereiken, zijn het betreden van nieuwe markten. Daarbij raden experts aan om vooral de verre export te overwegen. Tegelijk vinden de onderzoekers van de UHasselt en Voka dat ook de inspanningen op vlak van verkoop en marketing, flankerend moeten verhoogd worden. “Hierdoor zorg je ervoor dat je een sterke relatie met je partners in het buitenland opbouwt, wat zorgt voor een betere vertaling van je internationale business op de lokale markt,” aldus nog Johann Leten. “In tweede orde van belangrijkheid volgen dan meer innovatie, de exportstrategie beter aanpassen, het gebruik van andere kanalen en het lanceren van nieuwe producten of diensten.”