marcom awards archiefbeeld

Met 9 voor de MarCom Awards: stuk voor stuk straf!

KRC Genk, Ciner Glass of Stad Genk: wie heeft het afgelopen jaar de strafste marketingcampagne opgezet? En wie gaat naar huis met de onderscheiding voor de strafste B2B-communicatie: Fruitsnacks, APK Group of Out of Use? En dan zijn er ook nog 3 genomineerden voor de prestigieuze Persprijs, met name: Autogroep Paesmans, Kepler én Pukkelpop... Spannend!

Voka Limburg en zijn netwerk MarCom (bedrijven en professionals uit de marketing & communicatiesector) hebben de genomineerden bekendgemaakt van de MarCom-Awards 2025. Er zijn 3 categorieën met telkens 3 kanshebbers: die voor de Limburgse Marketingcampagne van het Jaar, die voor B2B-Merk van het Jaar, en de Limburgse Persprijs.

De onderscheiding voor Marketingcampagne van het Jaar bekroont de campagne die op uitzonderlijke wijze heeft bijgedragen aan het succes en de uitstraling van een merk of organisatie. De jury beoordeelde de dossiers op creativiteit, effectiviteit en maatschappelijke relevantie. Dat resulteerde in deze drie genomineerden (in alfabetische volgorde):

Ciner Glass Belgium: “Flessengeluk”
De toekomstige glasproducent uit Lommel zorgde met een creatieve employer branding-campagne er niet alleen voor om louter de vacatures in te vullen, maar vooral ook om mensen te raken bij de geschiedenis van de regio. Het creëert zo een sterk fundament voor merkwaarde, herkenbaarheid en geloofwaardigheid.

KRC Genk: “Strive For Five”
Na een uitzonderlijk seizoen in de reguliere voetbalcompetitie wilde KRC Genk bij het streven naar de vijfde landstitel de hele regio betrekken bij deze missie. Met een campagne die verbond en inspireerde zijn ze daar volgens de jury zeker in geslaagd.

Stad Genk: “Das echt”
Met een creatieve stadsbrede campagne toonde Stad Genk zich een voorbeeld in overheidscommunicatie. De aanpak combineerde storytelling, participatie en innovatieve marketingtechnieken om inwoners en bezoekers op een originele manier te betrekken tot één krachtig stadsmerk.

De prijs voor B2B-Merk van het Jaar bekroont dan weer het merk dat zich het afgelopen jaar heeft onderscheiden in de zakelijke markt. De jury keek naar de unieke positionering, innovatieve marketing, merkbekendheid en duurzame impact. De drie genomineerden zijn (in alfabetische volgorde):

APK Group
Deze Noord-Limburgse speler in technische installaties groeide de voorbije jaren uit tot een betrouwbare partner voor industriële klanten. Met een sterke merkstrategie en focus op innovatie wist APK haar positie in de B2B-markt verder te verstevigen.

Fruitsnacks
De leverancier van fruit op het werk uit Nieuwerkerken zette haar missie kracht bij met een doordachte marketingaanpak rond gezondheid, welzijn en duurzaamheid. Fruitsnacks toont hoe een lokaal merk nationaal kan uitgroeien tot hét referentiepunt in haar niche.

Back in Use/Out of Use
Back in Use, onderdeel van Out of Use, heeft de missie om professionele elektronica een tweede leven te geven. De recyclagespecialist uit Beringen zet zo sterk in op circulaire economie en verantwoord omgaan met elektronisch afval.

Tot slot wordt op 20 november ook de Limburgse Persprijs uitgereikt. Hiermee beloont Voka Limburg sinds 1997 ondernemingen en organisaties die uitblinken in duidelijke, snelle en accurate (pers)communicatie. Bereikbaarheid, nieuwswaarde, maatschappelijke relevantie en creativiteit zijn de voornaamste beoordelingscriteria. De genomineerden voor 2025 zijn (in alfabetische volgorde):

Autogroep Paesmans
De familiale autohandelaar bestaat al 76 jaar en onderscheidde zich door transparante communicatie tijdens haar groei in het aantal vestigingen en merken. De openheid en consistentie in hun media-aanpak leverden hen veel geloofwaardigheid op.

Kepler
Deze innovatieve scale-up uit Genk wist op korte tijd de aandacht te trekken met een helder verhaal over de ontwikkeling en de bouw van modulaire huizen, ondersteund door sterke mediarelaties en een consistente positionering in de pers.

Pukkelpop

Het Hasseltse muziekfestival blijft een referentie op vlak van communicatie en crisisbeheer. De organisatie blijft vernieuwen in haar persaanpak, met oog voor transparantie, actualiteit en maatschappelijke verantwoordelijkheid.

De jury van de Limburgse Persprijs bestaat uit: Miet Driesen (Voorzitter Netwerk MarCom/Sint-Trudoziekenhuis), Dominiek Claes (HBVL), Kurt Meers (Made in Limburg) en Dirk Billion (TV Limburg).

De laureaten van de MarCom-Awards 2025 worden bekendgemaakt op donderdag 20 november tijdens de Dag van MarCom in FRAME Hasselt (de vroegere Versuz). Wie het wordt? Dat blijft spannend! “Onze genomineerden van dit jaar tonen allen de kracht van creatieve en impactvolle communicatie en marketing”, zeggen Johann Leten en Miet Driesen, respectievelijk gedelegeerd bestuurder van Voka Limburg en voorzitter van het netwerk MarCom. “De keuze zal dus niet eenvoudig zijn. Maar sowieso zijn ze alle 9 nu al winnaars!”