Vinopolis Baeten

Michèle Baeten: “Wij blijven trouw aan ons beproefd pioniersconcept”

"Hoe meer mensen de boodschap verkondigen dat wijn in vaten het rendement voor de horeca-ondernemers verhoogt, hoe beter. Ik ben blij dat nieuwe spelers op de markt hier in geloven en dezelfde weg opgaan", zegt Michèle Baeten van Baeten Vinopolis als reactie op de start van de nieuwe zaak van haar broer Raf. "Het is dus heel logisch dat er concurrenten opduiken, ook al is de manier waarop zij het aanpakken totaal anders dan het unieke concept dat wij al meer dan 40 jaar met veel zorg en toewijding hebben uitgebouwd. Wij -én al onze klanten- weten intussen dat je een kwalitatief en duurzaam product in inox vaten moet bewaren, en dat is dan ook de kaart die we heel resoluut blijven trekken om onze internationale expansie onverminderd verder te zetten."

De aankondiging dat Raf Baeten, telg uit de traditierijke wijnhandelaarsfamilie Baeten, met een eigen zaak gaat starten, deed in de sector wel wat stof opwaaien. Zeker omdat hij na het verlopen van zijn niet-concurrentiebeding, ook wijn in vaten gaat aanbieden aan horecaklanten, wat soortgelijk is aan wat het familiebedrijf doet waar hij 3 jaar geleden werd uitgekocht.

Lees ook: Michèle Baeten: voorvechter van het vat

Zijn zus Michèle, die als eigenaar en zaakvoerder vandaag de derde generatie vormt van Baeten Vinopolis, is niet verbaasd van de competitie uit de eigen gelederen. “Raf en ik hebben allebei het ondernemersbloed in de aderen, en hebben jarenlang samen de succesformule van wijn in vaten verfijnd en uitgebouwd. Hij weet dus ook dat de horecaklanten hiermee ontzorgd worden en ze hun rendement fors kunnen verhogen. Ik ben blij dat er nu meerdere bronnen zijn om deze boodschap in de sector te verkondigen. Hoe meer klanten overtuigd geraken, hoe beter voor iedereen.”

Kwaliteit voorop
Al wijst ze toch graag op een aantal grote verschillen die bepalend zijn in de keuze die klanten kunnen maken. “In de 90 jaar dat ons bedrijf bestaat, hebben we met 3 generaties ons hele proces telkens geoptimaliseerd, zodat elke partij -van wijnboer en verdeler tot horeca-ondernemer en eindconsument, er beter van werd. De conclusie is dat de kwaliteit van het product en vooral ook het rendement voor de horecazaken optimaal is als je kiest voor duurzaamheid op lange termijn. Wij kopen onze wijnen al vele jaren rechtstreeks bij gerenommeerde wijnhuizen, waar we een persoonlijke en langetermijn partnership mee hebben opgebouwd. Vervolgens vullen we in eigen atelier de kwaliteitswijnen af in herbruikbare, inox vaten, tot wel 10.000 liter per dag. Deze rvs-verpakking garandeert een optimale bewaring en stabiliteit naar smaak en temperatuur en is bestendig tegen sulfieten. Met plastic vaten bijvoorbeeld, heb je dat niet. Daarom zijn alle grote producenten die plastic al geprobeerd hebben, ervan teruggekomen.”

Michèle Baeten wijst ook op het milieu-aspect als rode draad in de bedrijfsvoering van Baeten Vinopolis. “Onze inox vaten worden gemiddeld zo’n 200 keer hervuld. Duurzamer kan haast niet. Terwijl een one-way plastic vat na eenmalig gebruik op de vuilnisbelt belandt. Een groot verschil…”

Ambitie
De eigenaar en zaakvoerder van Baeten Vinopolis blijft dus achter haar ijzersterk concept staan. “We geloven 200% dat we met de wijn in inox vaten verder internationaal kunnen groeien. Het concept heeft nog een enorm potentieel. Wie het leert kennen, geraakt onmiddellijk overtuigd en blijft klant voor de lange termijn. Die weg zullen we blijven bewandelen. We gaan altijd uit van eigen sterkte, los van het komen en gaan van andere spelers”, besluit ze met een knipoog.