Schermafbeelding 2025-10-28 om 22.29.47

Na de wafels en de wijn is er nu: koffie, kunst en veilingen

Met de eindejaarsperiode in zicht poppen overal projecten op van bedrijven die hun beste beentje voorzetten om het goede doel te steunen. Zo ook de 3 Rotary-clubs van Genk, die geen deze keer geen klassiekers als wijn, wafels of badeendjes verkopen, maar ambachtelijke koffie van Gimo Koffiebranderij. Andere lovenswaardige initiatieven voor sponsors met een gouden hart, zijn de h-ARS-kunstveiling, het Gala van het Goede Doel van Net's Work of de ludieke scheurkalender van Zinnig.

De 3 Rotaryclubs van Genk gaan in co-creatie een actie opzetten voor De Warmste Week. Hiervoor verkopen ze koffie die ambachtelijk werd gebrand bij Gimo in Sint-Truiden. Bonen of gemalen: het is eens iets anders om aan zakenrelaties of het personeel uit te delen… “We krijgen nu al vele vragen en bestellingen van bedrijven binnen en buiten Limburg”, zegt Monique Wathion van Rotary Genk Noord én van Gimo Koffiebranderij (vandaar ook de link). “We merken dat er een groot draagvlak is, misschien omdat het eens ‘iets anders’ is dan de standaard eindejaarscadeaus.” Het is trouwens ook mogelijk om een ‘virtuele’ koffie te kopen voor een persoon met een onzichtbare ziekte (thema van De Warmste Week).

Taalkunst met knipoog
Ook voor De Warmste Week, én leuk voor onder de kerstboom: een ludieke scheurkalender van Zinnig. Het bureau van copywriters en vertalers uit Hasselt heeft voor elke dag van 2026 een mooie woordspeling, een leuk weetje over taal of een creatieve taalkundige vondst op elk blaadje van de kalender genoteerd. Onder de naam Waanzinnig Scheurlabeur is het werkstuk voor dagelijks plezier te vinden bij Boekhandel Grim of gewoon op de website van Zinnig. Mooi zo!

Monard, Jeurissen en vele anderen kiezen voor kunst
Intussen al een klassieker in de fundraising door bedrijven: het project [h]ARS, dat jongeren met een (neuro)motorische beperking en ondernemers met elkaar verbindt via kunst. Op donderdag 13 november 2025 vindt bij Van Havermaet de vierde editie van deze kunstveiling plaats. “Een avond waar jong talent, kunst en ondernemerschap elkaar op een unieke manier ontmoeten”, zegt initiatiefnemer Erik Monard. Wie zeker een bod zal uitbrengen: Luc Jeurissen (Trixxo), Jurgen Francis (Acerta), de directie van het Jessa Ziekenhuis (waaronder Yves Breysem), Jan Tuerlinckx (Tuerlinckx Tax awyers), Mieke Neven (Burocad), Kristof Schiepers (Hands) enzovoort. Inschrijven kan via deze link.

Gala Net’s Work
En ook op de kalender, toevallig ook op 13 november én ook met een unieke veiling: het Gala van het Goede Doel. Initiatiefnemer hier is Net’s Work, de netwerkgroep voor ondernemende professionals. Na het succes van vorige editie, waarbij maar liefst 23.500 euro werd ingezameld voor De Kleine Prins, wil Net’s Work opnieuw een tastbare impact realiseren. De opbrengst van de vierde editie gaat integraal naar VZW Homie en LeOnhuis, twee organisaties die zich dagelijks inzetten voor jongeren in kwetsbare situaties. Dankzij de deelnamegelden voor het exclusief diner (door Sébastien Wygaerts van restaurant Ogst en Mario Holtzem) en de biedingen op unieke items en belevingsmomenten, kunnen de goede doelen hun waardevolle werk verderzetten en uitbreiden. Een plaatsje bemachtigen kan via deze link.

En nu: sponsoren maar!

(Filmpje hieronder: sfeerverslag van het Gala van het Goede Doel in 2022)