Fokus New Kid

Hokus, pokus: producten komen tot leven met Fokus

Een product dat afgebeeld wordt in een rondzwevend, mixed-reality hologram... Er is veel verbeelding nodig om van die omschrijving een concreet beeld voor ogen te krijgen. Wie hieronder het filmpje bekijkt, ziet echter meteen waarom Jan Hendrikx, Felix Vanderhallen en Jeroen Van Ham met hun start-up Fokus wel eens het gat in de markt zouden kunnen gevonden hebben...

Fokus is een bedrijf dat eerder dit jaar werd opgericht door Genkenaar Jan Hendrikx (Ontwerpbureau Jan - Vandebroek Interieur), Master in Audiovisual Arts, Felix Vanderhallen (Maaseik) en Jeroen Van Ham, een ingenieur met tonnen sales en marketingervaring. Het complementaire trio was ervan overtuigd dat de visualisatie van producten, bijvoorbeeld op beurzen, veel interessanter kon gemaakt worden. "We zagen dat heel wat bedrijven hun producten gewoon op een sokkel of in een filmpje op een tv-scherm aan de bezoekers presenteerden", weet Jeroen nog. "Da's saai, en dus was er nauwelijks aandacht voor. En dus zijn we twee jaar in de weer geweest om een boeiend alternatief te ontwikkelen, waar onze start-up Fokus uit voortgevloeid is."

Wat Fokus precies doet? "We zetten een écht product in een glazen box met micro-coating en plaatsen daar een hologram rond. Aangevuld met een digitale laag kan je geen verschil zien tussen de animatie en het product zelf, waardoor het lijkt of het object beweegt in 3D. De kijker weet niet meer wat echt en virtueel is en ervaart dat het product tot leven is gekomen. Een bijzondere gebeurtenis." Een mixed-reality hologram is ook een echte eye-catcher. "Op 90% van beursstanden zie je klassieke, vlakke schermen", vertelt Felix. "Door te werken met een productvisualisatie in een box, creëer je een diepte, een 3D-effect dat automatisch de aandacht van voorbijgangers trekt. En dat is precies ons doel, vandaar ook de naam van ons bedrijf: wij willen de 'focus' leggen op het product."

Jan, Jeroen en Felix geloven sterk in de commerciële mogelijkheden. "Met deze manier van visualisatie kan je complexe producten uitleggen door geavanceerde animaties er rond te tonen" zegt Jan. "Bedrijven die services aanbieden of zeer kleine producten verkopen, kunnen een unieke beleving creëren die de volle aandacht zal genieten. Ook de functies, de troeven of de gebruiksaanwijzing kunnen met onze technologie goed uitgelegd worden aan bezoekers. Een oplossing die dus van A tot Z het publiek meeneemt in een ervaring die tot de verbeelding spreekt."

De toepassing van Fokus kan ook als een videofile geëxporteerd worden, zodat de visualisatie ook op websites of sociale media kan getoond worden. "Het laat toe dat de fysieke beleving van de beursvloer ook digitaal, bijvoorbeeld op hybride events, naar de kijkers kan overgebracht worden", aldus nog Jeroen.

Volledig in dezelfde sfeer van eyecatching visuals en geanimeerde projecties, werkt het trio intussen hard aan nieuwe technieken en speciale visuals. "We gaan daarbij steeds voorbij de grenzen van de klassieke animatie", legt Felix uit. "En er zit nog heel wat meer in de pipeline, zoals zwevende objecten en speciale projecties. Kortom, we willen dat de bezoekers zich omdraaien als ze voorbij de stand van onze klant wandelen. Dus als klanten geen sexy product hebben, dan maken wij het sexy door middel van de juiste graphics."

Maatwerk
Fokus is ambitieus. "We werken aan de uitrol en productie van onze technologie in grotere volumes. Intussen tasten we af wat de markt wilt, en spelen we daar op in. Zo bieden we aan onze klanten standaard producten, maar ontwikkelen we ook holograms op maat. En ook in formules zijn we flexibel. Onze mixed-reality holograms kunnen worden aangekocht, maar we werken ook op verhuurbasis voor bijvoorbeeld gebruik op beurzen." De toekomst van de start-up ziet er veelbelovend uit. "We zien onze toepassing als een alternatief voor presentaties via headsets voor augmented reality", stelt Jeroen. "Tussen 2020 en 2025 wordt een volumestijging in AR-headsets verwacht van 7 naar 66 miljoen stuks. Populair dus. Maar: op een beurs heeft elke bezoeker een aparte headset op. De verkoper kan zo maar met 1 (potentiële) klant tegelijk communiceren. Met onze toepassing wordt het makkelijker, want het AR-effect is voor vele bezoekers gelijktijdig zichtbaar zonder headset. Een grote troef. En vergeet niet: wie onze visualisaties ziet, zal er niet over uitgepraat geraken. Het product gaat ongetwijfeld over de tongen, en dat is toch precies wat bedrijven willen?"

(Bekijk hieronder een video waarin de technologie duidelijk wordt...)