In 2015 maakte POM Limburg al een masterplan op met de ontwikkelingsmogelijkheden van het bedrijventerrein Nieuwe Bunders. In 2016 werd dat masterplan goedgekeurd door de gemeenteraad van Maasmechelen. “Als het 74 hectare grote terrein volledig ontwikkeld is, zou het 1.000 nieuwe banen moeten opleveren”, klonk het in 2021.
Nieuwe Bunders ligt tegenover het bestaande bedrijventerrein Oude Bunders, vlakbij de op- en afritten van de E314. Ideaal dus voor de verkeersafwikkeling, zou je denken. Maar toch kwamen er precies daarom bezwaarschriften binnen tegen de plannen. Het eerste openbaar onderzoek leverde 19 bezwaarschriften op, waarna samen met ontwerp- en adviesbureau Geotec de plannen werden bijgestuurd.
Maar beter werd het niet. Tijdens het tweede openbaar onderzoek werden er 62 bezwaren ingediend, onder meer over de toename van zwaar vrachtverkeer, de watergevoeligheid van de percelen, mogelijke geurhinder, geluidsoverlast en het feit dat de zone dicht bij woningen ligt. NIMBY-argumenten dus.
Het verhinderde de provincie niet om de vergunning voor de uitbreiding toch af te leveren op 17 september. Bevoegd gedeputeerde Inge Moors (CD&V) koppelde wel een aantal voorwaarden aan de omgevingsvergunning rond onder meer mobiliteit, geluid, waterhuishouding en het groen dat moet worden voorzien.
Het politieke spel rond de extra bedrijvenzone is echter nog niet uitgespeeld. De lokale oppositiepartij AdemM/N-VA roept de burgers van Opgrimbie opnieuw op om bezwaar in te dienen. Wordt dus nog steeds vervolgd…