Nieuwe innovatieheld: Kristof Schurmans (Tickoweb)

Tickoweb uit Genk bouwde een ticketing-applicatie waarmee organisatoren van events hun ticketverkoop zelf kunnen uitbaten. Deze ticketing engine wordt gratis aangeboden in een freemium businessmodel.

12_Kristof SchurmansNZaakvoerder Kristof Schuurmans geeft meer uitleg:  Een freemium businessmodel betekent dat je onze ticketing-engine gratis kan gebruiken. In principe heb je onze hulp voor deze applicatie niet nodig. Als je toch ondersteuning wenst voor bv zaalplanconfiguratie, ticketprijzen, scanning enz, dan kan je altijd een beroep op ons doen in een prijs-per-uur-model. Onze concurrenten werken met een prijs-per-ticket-systeem, en voor de grotere festivals kan de kostprijs hierdoor aardig oplopen. Aanvankelijk is Tickoweb begonnen als een vzw. Omdat wij tegen de hoge ticketingprijzen waren die er op dat moment gehanteerd werden op de markt. Het schrijven van de engine was moeilijker dan we aanvankelijk dachten, maar gaandeweg kregen we hulp van allerlei festivals die ons aangaven wat zij belangrijk vonden in zo’n applicatie en welke features zij wensten.

Innovatiecentrum Limburg heeft ons op twee manieren geholpen. In de grote wirwar aan subsidies hebben zij ons een vrij goed beeld gegeven over waar wij als jonge kmo of start-up mee geholpen kunnen worden. Bovendien hebben zij ons daar ook volledig in begeleid. En we hebben deelgenomen aan de Innovatieschool. Aan die cursusreeks innovatiemanagement hebben we een sterk netwerk overgehouden van ondernemers uit andere sectoren die elk op hun beurt met innovatie bezig zijn. Dat is altijd fijn meegenomen.

Ik geloof heel sterk dat innovatie een stukje samenwerken is met andere industrieën en met open vizier kijken hoe zij bepaalde businessproblemen hebben opgelost. Om die dan op een creatieve wijze te implementeren in je eigen industrie. Ook wij hebben dat freemium businessmodel niet zelf bedacht. Het bestond al in de traditionele software industrie, maar wij hebben het aangepast en toegepast in de entertainment sector. Je hoeft niet altijd het warm water heruit te vinden. Kijk met een open blik en met passie naar andere industrieën en probeer daar uit te filteren wat voor jou belangrijk is. Dat kan een businessmodel zijn, maar evengoed een stukje technologie dat misschien nog niet 100% geadopteerd is door jouw eigen industrie. Wij lezen bv veel blogs om snel op de hoogte te zijn van de nieuwste ontwikkelingen en uiteindelijk loont dat.

Als wij het oude businessmodel van prijs per ticket hadden gevolgd, dan zouden wij nu niet meer bestaan. De grotere spelers op de markt zouden ons volledig hebben weggeblazen. Maar door ons freemium model zijn wij op een relatief korte termijn gegroeid en runnen we 1,5 miljoen tickets per jaar zonder dat er grote investeringen voor nodig waren.

Bekijk hier het interview met deze Innovatieheld

Surf ook naar www.neemvoorsprong.be

Het Innovatiecentrum begeleidt bedrijven met innovatie-plannen door o.a. een cursus innovatiemanagement aan te bieden.

Meer weten over onze diensten?
Surf naar www.innovatiecentrum.be