LAG Trailers CEO Rob Ramaekers

Nieuwe productiehal moet LAG naar top 3 loodsen

LAG Trailers in Bree heeft de afgelopen 5 jaar zo'n 7 miljoen euro geïnvesteerd in uitbreiding van de productiecapaciteit. De ambities van het 75-jarige bedrijf liggen echter hoger. De komende 3 jaar wil de bedrijfsleiding de productie opdrijven van 2.000 naar 3.000 stuks per jaar, en de omzet doen stijgen van 110 naar 150 miljoen euro, goed voor een uitbreiding van het marktaandeel van 14 naar 20%. Een nieuwe productiehal en andere investeringen staan hiervoor op de kalender.

LAG Trailers bestaat al sinds 1947 en heeft altijd de focus gehad op de productie van tankwagens. Vandaag biedt de Breese onderneming een breed gamma aan van opleggers en intermodale toepassingen voor het transport van vloeistoffen en poeders. Naast het hoofdkantoor in Bree heeft LAG vestigingen in Nederland (2) en Polen (3), samen goed voor zo'n 500 werknemers (waarvan 420 in Limburg). Afgelopen boekjaar klokte het bedrijf af op een omzet van 110 miljoen euro en een nettowinst van 3 miljoen.

Bij de viering van het 75-jarig bestaan kondigen de Chinese eigenaars een ambitieus groeiplan aan. Bijkomende investeringen, innovatie en de verdere verhoging van de efficiëntie moeten LAG naar de top 3 van de Europese tank- en trailerbouwers loodsen. Om daar te geraken moet het marktaandeel worden verhoogd van 14 naar 20%. Dat staat voor een productieverhoging van 2.000 naar 3.000 stuks per jaar. De omzet moet klimmen van 110 naar 150 miljoen euro tegen 2025. Voor Bree staat er onder meer een nieuwe, moderne productiehal op de planning die moet bijdragen aan de verbetering van de kwaliteit, eindcontrole en afleveringen van voertuigen. Hiertoe zal een gedeelte van de bestaande infrastructuur, ter grootte van circa 3.000 m², afgebroken worden.

De Chinese aandeelhouders merken tot slot nog op dat ze alles in het werk stellen om de torenhoge loonlasten in België de baas te kunnen. Ze zeggen een stabiele werkgelegenheid na te streven door meer omzet te genereren per FTE. Bovendien wordt onderzocht om meer sub-assemblage en de productie van onderdelen, in Polen te laten uitvoeren. "Dit biedt het voordeel van een goede balans in de loon- en transportkosten, zodat de toekomst voor LAG verzekerd blijft en we in 2047 ons 100-jarig bestaan kunnen vieren", aldus CEO Rob Ramaekers.