HEADSHOTS JORRIT

Nieuwe topman van vakbond: “Ondernemerschap en groei creëren”

Jorrit Hermans, gekend als professional in reclame en communicatie, wordt de nieuwe voorzitter van ACV Limburg. De 47-jarige inwoner van Heusden-Zolder gaat de vakbond leiden met een duidelijke boodschap: "Ik wil in een positieve sfeer werken aan samenwerking, ondernemerschap en groei creëren", zegt hij.

Na het vertrek van Joke Man heeft het 11 maanden geduurd om een nieuwe voorzitter te vinden voor ACV-Limburg. Met Jorrit Hermans is aan die zoektocht nu een einde gekomen. Hermans is een ondernemer. Hij richtte destijds het communicatiebureau Quick Brown Foxes op, na verkoop gevolgd door een tweede bedrijf Matilda Consulting. Hij werkte ook als copywriter en reclamebedenker bij vooraanstaande marketing- en communicatiebureaus als Boondoggle, LDV, RCA en digital agency iO (Intracto).

Zijn nieuwe focus wordt dus de christelijke vakbond ACV. “Ik wil graag met de ervaring, de kennis en de bagage die ik heb een positief verschil maken voor meer sociale gelijkheid, burgerparticipatie en groeikansen voor alle mensen”, laat hij optekenen. Hij beseft dat werknemers en werkgevers dat samen moeten realiseren. “Burgerparticipatie, de stem, de rol en de macht van de burger in een representatieve democratie begint voor mij op de werkvloer. Als we willen dat mensen zich maatschappelijk en economisch engageren en participeren, moeten we hen ook waarderen en respecteren. Als we dat mogelijk maken, herstellen we zelfvertrouwen, vertrouwen, hoop en positiviteit. Net dat staat vandaag onder druk door individualisme, polarisatie, extremisme en ja – hebzucht en graaicultuur. Dat is niet de manier waarop ik vind dat we een samenleving moeten organiseren. Ik wil graag andere dynamieken in samenwerking, ondernemerschap en groei creëren. Dus wil ik graag aan het werk om in situaties waarin mensen een machtsongelijkheid ervaren, toch een stem te geven aan ieders noden en wensen en zo via dialoog en actie tot meer rechtvaardigheid en een betere balans komen.”