Group_Nivelles_4_Schrijnwerker

Nivelles brengt productietijd van 8 naar 3 weken

Het Gingelomse bedrijf Group Nivelles heeft op een bijzonder succesvolle manier de strategie van Quick Response Manufacturing (QRM) toegepast. Deze manier om de productiesnelheid op te voeren, laat Group Nivelles toe om in 3 weken tijd badkamers op maat te maken. Vroeger had het bedrijf daar 8 weken voor nodig. "We zijn er zeker van dat de introductie van QRM bij andere Limburgse maakbedrijven hen een geweldige voorsprong kan geven", zegt Tom Vandeput, die met POM Limburg een Europees project rond QRM op de rails heeft gezet.

Het doel van het project is om maakbedrijven uit de Euregio dichter bij nieuwe digitale technologieën te brengen, zoals Quick Response Manufacturing (QRM). Het is een bedrijfsbrede groeistrategie om de leversnelheid van een maakbedrijf op te voeren, en dus concurrentiële voorsprong te verwerven. Gedeputeerde Tom Vandeput: “Klanten worden alsmaar veeleisender. Ze willen producten die aan al hun noden voldoen, liefst morgen al in huis. Maakbedrijven hebben dus een andere productiestrategie nodig, met een kortere doorlooptijd en een lagere kostprijs. Met dit project ondersteunen we hen hierin.”

Badkamerproducent Group Nivelles ging ermee aan de slag. "We willen badkamers op maat heruitvinden en van maatwerkoplossingen de standaard maken. Automatisering is voor ons cruciaal om dit te realiseren”, zegt zaakvoerder Bart Nivelles. "Dankzij een doorgedreven focus op digitalisering wisten we de doorlooptijd te beperken tot drie weken in plaats van acht. De bottlenecks werden uit het productieproces gehaald. Zo werd de kantoortijd gereduceerd tot één dag. Hiermee bewijzen we dat ook kmo’s door de slimme inzet van digitale technologie een reuzensprong kunnen nemen."