Noodkreet VKW: “We stevenen af op crash”

Na de brief aan de Vlaamse regeringsonderhandelaars, mogen nu ook hun federale collega's een pittig schrijven van VKW Limburg verwachten. De werkgeversorganisatie acht het noodzakelijk om een aantal specifieke Limburgse dossiers aan te kaarten die essentieel zijn om op te nemen in het regeerakkoord. "Een crash wordt onafwendbaar als er geen alternatieven klaar zijn om de sluiting van Ford Genk op te vangen," stellen directeur Jos Stalmans en voorzitter Bas van de Kreeke.

stalmans vd kreeke"Geloven dat alle heil van het Strategisch Actie Plan Limburg (SALK) komt is naïef," vindt het VKW. "Daarvoor focust het actieplan te weinig direct op de Limburgse bedrijven en ondernemers, die de welvaart moeten creëren. Het SALK is een verdienstelijk veranderingstraject voor Limburg op langere termijn en reikt extra bouwstenen aan. Maar de échte problemen waar de Limburgse bedrijven dagelijks mee worstelen, liggen voor een groot deel op het federale niveau en gaan verder dan Limburg alleen."

VKW Limburg herhaalt daarom een aantal priortaire eisen, zoals een doorgedreven lineaire lastenverlaging, het herintroduceren van de 40-urenweek, de flexibilisering van de arbeidsmarkt, het vrijmaken van het geld voor Limburg als 'ontwrichte zone', een bedrijfsvriendelijke administratie en de dringende ontsluiting van Limburg door infrastructuurwerken.

"We rekenen op een krachtdadige federale regering die het immense probleem van de concurrentiekracht in al zijn facetten aanpakt," aldus VKW Limburg. "De opgesomde fundamentele veranderingen en maatregelen zijn NU van levensbelang voor de Limburgse bedrijven."