Floorprint winkel rood sticker 1128959361

Omzet best nog oké op eerste dag van relance

Zoals voorspeld was het geen overrompeling bij de lokale handelaars op de eerste dag dat de winkeldeuren opnieuw open mochten. De gemiddelde omzet kwam uit op zo'n 63% van een 'normale' verkoopsdag in mei, wat iets meer is dan aanvankelijk vooropgesteld. Klanten hielden zich prima aan de veiligheidsmaatregelen. Winkels die 'shoppen op afspraak' hadden ingevoerd, kregen klanten over de vloer die anders waren thuisgebleven. Nog opvallend: op de eerste dag na de opening waren er veel 'retours' van online aankopen.

Enkele ketens werden maandag wél overrompeld door mensen die al weken stonden te popelen om zich een essentieel bijzet-tafeltje, een doos gekleurde wasknijpers of 10 mierenlokdozen aan te schaffen. Voor de traditionele handelaars viel de toestroom best wel mee. Hoewel ze rekenden op een gemiddelde omzet van bijna 50%, lag er op het einde van de dag zo'n 63% van de omzet op een 'gewone' dag in mei in de kassa. Iets meer bij de elektrohandelaars, (veel) minder bij mode- en meubelzaken.

Opvallend: handelaars die het systeem van shoppen op afspraak hebben ingevoerd, mochten klanten verwelkomen die anders thuis waren gebleven. De afsprakenmodule werd door hen als voldoende veilig beschouwd om de excursie naar de fysieke winkel te ondernemen.

Bart Lodewyckx van Unizo Limburg, dat de bevraging uitvoerde, is positief: “Op basis van deze eerste dag kunnen we in elk geval stellen dat die stresstest geslaagd is: consumenten kunnen met een gerust hart veilig gaan winkelen. 8 op de 10 handelaars geeft aan dat de inspanningen op het vlak van hygiëne- en veiligheidsmaatregelen gewaardeerd worden. Heel wat ondernemers merken wel dat de schrik er bij de klanten toch in zit en hadden een hogere opkomst verwacht."

De bevraagde handelaars geven verder aan dat hun klanten vooral komen om gericht artikelen te kopen (9/10) en enkelen ook wel om online geleverde artikelen te ruilen. Nog een laatste bijzonderheid: het viel de handelaars op dat heel weinig klanten op zoek waren naar kortingen. Ze gunden de lokale winkels de volle pot als een soort steun voor de geleden schade.